India wint Miss Universe verkiezing in Eilat

Miss India Harnaaz Sandhu werd maandag gekroond tot nieuwe Miss Universe tijdens een ceremonie in Eilat ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de schoonheidswedstrijd.

Sandhu versloeg Miss Paraguay Nadia Ferreira en Miss Zuid-Afrika Lalela Mswane in de laatste drie om de kroon over te nemen van de regerende Miss Universe, Miss Mexico Andrea Meza.

Noa Cochva uit Israël, die kort voor de live-uitzending ziek werd maar op tijd herstelde om deel te nemen, ging niet door naar de laatste 16.

Tijdens het evenement trad de bekende popzanger Harel Skaat op en zong samen met met Valerie Hamaty Hebreeuwse, Arabische en Engelstalige versies van Leonard Cohen’s “Hallelujah”. Hamty is een christelijke Arabisch-Israëlische zangeres die doorbrak na haar optreden bij Israëls versie van Idols, ‘Rising Star’.

Met de Omicron COVID-variant die het vliegverkeer stopzette en de toegang tot Israël beperkte, was er maar weinig publiek aanwezig en de zaal was aan het einde van het evenement nog maar voor de helft gevuld.

Een aanzienlijk deel van het publiek bestond uit fans uit de Filipijnen die een groot percentage van de buitenlandse arbeiders in Israël uitmaken.

Veel deelnemers aan de wedstijd werden doelwit van oproepen om de wedstrijd te boycotten omdat deze in Israël werd gehouden. Zuid-Afrika trok zijn steun van zijn deelneemster terug vanwege haar weigering om de wedstijd niet de boycotten.

Een handvol landen nam dit jaar niet deel aan de wedstrijd, voornamelijk vanwege COVID-beperkingen en de korte timing. Een daarvan was Maleisië, dat de afgelopen zes decennia bijna elk jaar aan de competitie heeft deelgenomen. Hoewel Maleisië COVID ook noemde als de reden voor het annuleren van zijn eigen Miss Malaysia-verkiezing, speculeerden veel waarnemers dat de weigering van het land om Israël te erkennen de echte kracht achter het besluit was.

Niettemin beschouwt het Israëlische Ministerie van Toerisme de wedstrijd die werd uitgezonden naar honderden miljoenen kijkers in 172 landen als een grote overwinning voor het toerisme, de PR en het imago van Israël.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)