Vormen van licht

Dov Shlein, een Israëlische kunstenaar, exposeerde samen met de Japanse kunstenares, Momoyo Kato in 2002 in Den Haag. Hun expositie was getiteld: ‘Vormen van licht’.

Dov Shlein emigreerde met zijn ouders in 1950 naar Israël, vanuit Roemenië. In zijn schilderijen wil hij de herinneringen aan zijn jeugd en aan het licht vangen en vastleggen. Hierbij zijn structuur en verfmaterie van groot belang, het kleurgebruik is zeer ingehouden, bijna uitsluitend gradaties van wit. Met potlood worden subtiele lijntjes en letters toegevoegd. Als hij kleur gebruikt, zoals in zijn rivierlandschappen, heeft dat een grote zeggingskracht. De grote tekeningen met witte krassen op handgeschept papier zijn ontroerend van eenvoud evenals zijn subtiele kleine tekeningen met witte acryl die zijn gemaakt op een geëtste ondergrond. Een wandinstallatie Tuin van dertig panelen die een hele muur beslaan, straalt een adembenemende teerheid in kleuren uit. Al het werk heeft een bijna meditatief karakter.

Dov Shlein (1936) werkte als docent geschiedenis in Israël. Hij kreeg zijn kunstopleiding in Londen aan het Camden Arts Centre van 1973 tot 1976. Sinds 1982 woont en werkt hij in Amsterdam. Hij exposeerde o.a. in Amsterdam en Haarlem, in 1996 en 1999 exposeerde hij eerder in Kádáns. Tekeningen van hem werden twee keer aangekocht door het Teylers Museum in Haarlem.

De combinatie met het werk van Momoyo Koto is zeer geslaagd. Niet alleen door haar gebruik van witte klei waardoor de tentoonstelling heel licht en verstild is, maar vooral door de bijzondere vormen, organisch of architectonisch. Momoyo Kato maakt inkepingen in gesloten vormen of construeert open vormen die enkel uit lijnen bestaan. Het werk is duidelijk bepaald door de tegenstelling tussen open en gesloten en verschuivend perspectief. Ook zij is bezig met de herinnering en sommige vormen zijn als het ware de skeletten van de herinnering geworden. Daartegenover hebben de architectonische vormen van torens en bruggen een zekere stoerheid, geaccentueerd door een bruinrode binnenkant, die zichtbaar is door de driehoekige insnijdingen.

Momoyo Kato (1949) is geboren in Japan, woonde als kind in de V.S. en kreeg haar opleiding tot kunstenaar in Tokio. Later kwam zij naar Nederland in 1983 en werkte zij aan de Vrije Academie in Den Haag. Zij woont en werkt nu in Culemborg. Zij exposeerde ondermeer op de Haagse Salon, in galerie de Sigarenfabriek in Delft en in 2000 in Kádáns, samen met Akiko Toriumi uit Parijs.