Monument Loods 24 beklad

Het Joods monument Loods 24 op de Kop van Zuid heeft een dag lang gefungeerd als reclamezuil voor dertien met verf aangebrachte affiches voor ‘Under the Ground’, een nieuw muziekprogramma dat Nickelodeon sinds afgelopen weekeinde uitzendt. In het programma maken kinderen de dienst uit.

Na klachten van bewoners en de Stichting Comité Plein Loods 24 heeft het bestuur van de deelgemeente het monument, dat bestaat uit een hellend grasveld met lichtkunstwerk, laten schoonmaken.
 
Volgens woordvoerster Woudenberg van het stadsdeel kan het degene die de reclame heeft aangebracht niet zijn ontgaan dat het om een monument gaat, aangezien de verf vlak naast de plaquette was gespoten. De rekening voor de schoonmaak stuurt Woudenberg naar Nickelodeon.
 
Het kindernet is geschrokken van de reclame-uiting op Plein Loods 24. “Dit had nooit mogen gebeuren en was ook niet de bedoeling”, zegt woordvoerster Joyce Heul. “Nickelodeon neemt de verantwoordelijkheid op zich en zal de kosten van de verwijdering vanzelfsprekend op zich nemen. Nickelodeon biedt ook haar excuses aan aan iedereen die zich door deze fout onheus bejegend of gegriefd voelt.”
 
 De berichtgeving in het AD over het misbruik van het monument Loods 24 komt op het moment dat de notitie ‘Raak de juiste snaar’ van staatssecretaris Clémence Ross van VWS is gepubliceerd. Ross vindt dat het middelbaar onderwijs scholieren extra kennis moet bijbrengen over de Tweede Wereldoorlog.