Parsja 5A Chaje Sara (Beresjiet/Genesis 23:1 – 25:18)

Achtergronden voor de huwelijksceremonie

Onderdompeling van de bruidegom in een mikweDe chatan dompelt zich – in sommige kringen – in het mikwe onder op de dag dat hij gaat trouwen.Voor deze minhag (gewoonte) bestaat een aanduiding in de Tora (Deuteronomium 23:12): "Tegen de avond zal hij zich wassen in water". De uitdrukking ‘tegen de avond’ komt verschillende keren voor in Tenach. In Genesis 24:63 staat: "En toen ging Jitschak naar buiten om tegen de avond te dawwenen (bidden) op het veld". In het werk Michtam leDavid staat dat ‘hieruit een bron te vinden is voor de gewoonte dat de chatan zich onderdompelt voor de choepa’, want toen Jitschak naar buiten ging om te bidden op het veld was dat vlak voor zijn huwelijk. Op dit moment staat er ‘tegen de avond zal hij zich wassen met water’. Hetgeen betekent dat hij zich moet onderdompelen in het mikwe vóór zijn choepa.Receptie voor de choepa (huwelijksplechtigheid)Het is zeer gebruikelijk om een soort kleine receptie te houden voordat de chatan en kalla onder de huwelijksbaldakijn (choepa) staan. Reden voor deze receptie is dat alle overtredingen van het bruidspaar worden kwijtgescholden. Volgens de Belzer Rebbe komt iedereen kijken hoe iemand wiens zonden volledig vergeven zijn eruit ziet.Het middaggebedNormaliter dawwent men het middaggebed, voordat de chatan het gezicht van de kalla bedekt met een sluier. Dit wordt afgeleid uit de episode van het huwelijk van Jitschak, onze tweede aartsvader. De vers waaruit onze Wijzen afleiden dat Jitschak het middaggebed had ingesteld (Genesis 24: 63) ‘en toen ging Jitschak naar buiten om te dawwenen op het veld’ wordt al snel gevolgd door de vers, die aangeeft dat Jitschak Rivka tegemoet ging toen ze elkaar voor het eerst ontmoetten en zij zich sluierde.Het bedekken van het gezicht van de kallaIn Bereesjiet hoofdstuk 24 vertelt de Tora dat toen Eliëzer Rivka naar Jitschak bracht om met haar te trouwen, Jitschak haar tegemoet kwam "Toen hief Rivka haar ogen op en zag Jitschak. Zij nam haar sluier en bedekte zich". Sommige Risjoniem (groep geleerden die leefde tussen 1000 en 1500) leiden hieruit af dat het bedekken van het gezicht van de kalla één van de wijzen van huwelijkssluiting is. Het heeft tevens een diepe symbolische betekenis. Het is alsof chatan en kalla tegen elkaar zeggen: "onze band gaat dieper dan wat het blote oog kan waarnemen".Het bedekken van het gezicht van de kalla (de bedeckenisch) is te vergelijken met het bedekken van het gezicht tijdens het uitspreken van ‘Sjema Jisraeel’. Bij het lezen van Sjema bedekken wij de ogen en het gezicht om aan te geven dat wij volledig en oprecht geloven in G’ds eenheid. Wij hebben alleen met Hem een relatie. Zo nemen ook chatan en kalla zich voor om enkel voor elkaar te leven. De Chatam Sofeer zegt dat het bedekken van de kalla een uitdrukking is van haar ingetogenheid.Wie bedekken de gezichten van de kalla? Over het algemeen wordt de chatan door zijn bruidsjonkers, gasten en familieleden begeleid naar de kalla wanneer hij haar gezicht bedekt. Op andere plaatsen is het gebruikelijk dat notabelen van de stad het gezicht van de kalla in opdracht van de chatan bedekken. Dit bedekken heeft ook een halachische (juridische) betekenis. In de Talmoed (B.T. Kidoesjien 42a) staat dat het verboden is om een vrouw te trouwen voordat men haar gezien heeft. Bij de ‘bedeckenisch’ ziet men elkaar tenminste formeel één keer.Een zegen voor de kallaHet is gebruikelijk dat de notabelen uit de gemeente en andere leden van de kehilla voor het welzijn van de chatan dawwenen. De kalla wordt gewenst: "Onze zuster, wees tot duizenden van tienduizenden". Dit was de beracha waarmee de familieleden van Rivka haar zegenden toen ze vertrok om met Jitschak te gaan trouwen (24:60).Bij Ruth en Boaz staat geschreven dat de ouden en de overige leden van het volk de chatan zegenden: "Moge G’d de vrouw di

Advertentie (4)