Parsja 8 A & B: Wajisjlach


?Ik heb bij Lawan gewoond?. Rasji legt hierbij uit dat Ja?akovs boodschap was: ?Ik heb de 613 geboden in acht genomen en geen van de slechte gewoonten van Lawan overgenomen?. Maar Ja?akov zou hier stilletjes aan toegevoegd hebben: ?Ik hield stand in mijn trouw aan de 613 geboden. Maar ik leerde van Lawan niet hoe ik de Tora-opdrachten kan uitvoeren met dezelfde toewijding en ijver als hij zijn slechte wegen volgt (van: Rabbi Meir Sjapiro uit Lublin).Reb Itzhik Maier Alter werd eens gevraagd hoe hij kon verklaren dat de ongelovigen zo voorspoedig waren. Hij antwoordde: ?Ongelovigen doen enorme moeite doen voor dingen, die geen blijvende waarde hebben. Zij doen dit echter met ware toewijding. Gelovigen strijden voor de waarheid maar helaas niet met voldoende inzet?.De verwrongen spier?En Ja?akov bleef alleen achter; en een man worstelde met hem tot het ochtendgloren en toen hij (de vreemdeling) zag dat hij hem niet aankon, raakte hij de holte van zijn dij. En de holte van Ja?akovs dij werd daardoor ontwricht toen hij met hem worstelde? (Bereesjiet 32:25-6). De strijd tussen Ja?akov en de vreemdeling ? die volgens onze Geleerden de beschermengel van Esav was ? is één van de raadselachtigste onderdelen uit de hele Tora en heeft veel pennen in beweging gezet. Twee grote Joodse Geleerden uit de Middeleeuwen hadden zeer verschillende opvattingen over deze episode in de Tora.In een visioenMaimonides (1135-1204) meent, dat alle ontmoetingen tussen mensen en Engelen in een visioen geschiedden: ?Wanneer een Engel in Tenach tot een mens spreekt, was dat in een visioen of in een droom. Het maakt geen verschil of dat er wel of niet duidelijk staat. Ik ben van mening, dat hetzelfde van toepassing is op de worsteling van Ja?akov en de Engel. Ook dit vond plaats in profetisch visioen? (Moré Newoechiem 2:42).Reële gebeurtenisNachmanides (Ramban) beschouwt de ontmoetingen met Engelen als historische gebeurtenissen en bestrijdt Maimonides ?Als het waar is wat Maimonides zegt dan begrijp ik niet waarom Ja?akov heeft gezegd: En ik heb een Engel gezien van aangezicht tot aangezicht en ik ben blijven leven??De profeten waren niet bang dat ze zouden sterven van een ontmoeting met een Engel in een visioen. Ja?akov had bovendien veel grotere en verhevener visioenen gehad dan deze. Volgens Maimonides zou men dan ook in het geval van Lot moeten zeggen dat de Engelen niet naar huis kwamen en dat hij ook geen matzes voor hen gebakken heeft, die ze opaten volgens de Tora-tekst. Dat zou dan ook een visioen zijn geweest en als dat het geval was hoe konden dan de slechte mensen van Sedom plotseling profeten zijn geworden, daar ze deze Engelen zijn huis zagen binnengaan. Wie had ze verteld dat deze mannen bij Lot op bezoek waren gekomen? Maimonides zal wellicht stellen dat de gebeurtenissen plaatsvonden maar dat de gesprekken in een visioen geschiedden. Maar dat zou in tegenspraak zijn met de Tora-tekst. Het is verboden om in de woorden van Maimonides te geloven (commentaar van Nachmanides op Bereesjiet 18:1).Hoe het ook zij, ook Maimonides zal het er mee eens zijn, dat in de strijd van Ja?akov met de Engel een diepere betekenis ligt.Ma?asé Awot Sieman LabaniemNachmanides stelt regelmatig in zijn commentaar op de Tora dat Ma?asé Awot Sieman Labaniem ? dat de daden van onze aartsvaders de basis legden voor de Joodse geschiedenis. Volgens Nachmanides was het gevecht van Ja?akov met de beschermengel van Esav inderdaad een voorspelling voor de toekomst: ?Er zou een tijd komen dat de afstammelingen van Esav Ja?akov zouden overwinnen en bijna totaal zouden vernietigen. Dit gebeurde gedurende de dagen van onze Geleerden van de Misjna (2e eeuw n.d.g.j.), zoals duidelijk wordt uit een opmerking van Rabbi Chija bar Abba: ?Indien iemand zegt, geef je leven voor de heiliging van G?ds naam dan ben ik daartoe bereid wanneer hij mij direct doodt. Maar ik kan geen vervolgingen verdragen (sjmad).?Wat deed men geduren

Advertentie (4)