Werelds snacken met Halal-burgers

Chicken Cottage is de ‘eerste allochtone’ rivaal van McDonald’s. De Britse fastfoodketen verkoopt halal-kip, -burgers en -friet. Hoe een Irakees moslims en niet-moslims bijeen brengt. Maar Nederland moet er nog even op wachten.

Holland? Dat is tien keer zo bureaucratisch en ontmoedigend dan Groot-Brittannië. De Britse directeur van Chicken Cottage, Thair Feely (45) verbergt zijn frustratie grotendeels, maar in zijn verhaal laat hij weinig over van het gemiddelde gemeentebeleid dat de uitbreiding van zijn fastfoodketen vertraagt.Feely wacht in sommige steden in Nederland twaalf maanden op vergunningen voor een afvalcontainer of een verbouwing. In Den Haag is de opening van drie nieuwe snackrestaurants met enkele maanden uitgesteld tot halverwege dit jaar. Alleen in Leiden was de opening van de eerste Chicken Cottage in 2001 binnen twee maanden rond. "Ik dacht toen dat dat standaard was voor Holland. Maar in dit land wordt vooral in problemen gedacht en niet in oplossingen gegrossiert. Ondernemers krijgen in Groot-Brittannië de steun van adviseurs in dienst van lokale overheden. Dat versnelt de processen enorm.De Brit, geboren op Irakese bodem, is als oprichter en directeur verantwoordelijk voor de expansie van Chicken Cottage in Europa. De fastfoodketen past de Amerikaanse en westerse eetgewoonten aan de spijswetten van moslims aan, zodat ook zij buiten de deur halal (‘toegestaan’) kunnen snacken. Dat gebeurt door uitsluitend ritueel geslachte kippen, schapen en runderen te gebruiken, zoals is voorgeschreven. Ook in de sauzen, milkshakes, andere dranken en de verpakkingen is rekening gehouden met het verschil tussen rein en onrein. Maar durf Chicken Cottage geen islamitische McDonald’s te noemen, want daarmee voelt Feely zijn zakelijk inzicht tekort gedaan.Los van religie"Wij introduceren halal-fastfood, maar we zien dat los van religie. We richten ons op iedereen. Het zou commercieel zelfs onhandig zijn om onszelf te verbinden aan een klein deel van de markt."In Groot-Brittannië zijn zes van de tien klanten christelijk, joods of niet-religieus. Zij komen voor de smaak van de kip, en misschien omdat zij weten dat ritueel geslacht vlees de risico’s van bacteriële besmettingen verkleint. Uit onze eigen onderzoeken blijkt dat bijna niemand principiële bezwaren heeft tegen halal. In Nederland is dat percentage zelfs verwaarloosbaar", stelt Feely.Joy van Dongeren en Kim Nankman schuiven met kruidige kipvleugels en softijs aan een tafel aan van Chicken Cottage in Leiden. Van Dongeren is in de Verenigde Staten aan fastfood-kip verslaafd geraakt en vindt de Amerikaanse smaak voorlopig alleen terug in de halal-versie. "Ik kom hier ook voor de gezelligheid. Chicken Cottage is een bistro vergeleken bij de fabriek die McDonald’s is geworden.Naast hun tafel happen de Nedermarokkanen’ Lakhdar Mbarki en Saïd Jaf Jaf in gepaneerde kippenbouten. "Kijk", beweert Mbarki, "alleen hier kan ik er van op aan dat ik geen half-om-half hamburgers krijg voorgeschoteld. Ik kom voor halal en de kip.El HalalThair Feely weet uit ervaring in thuisland Groot-Brittannië dat halal vanzelf inburgert. Hij begon er in 1983 met El Halal Fried Chicken, nadat hij vanuit zijn reclamebureau de wereld van fastfoodketens had leren kennen. Ruim tien jaar later konden ook franchisenemers in de vernieuwde Chicken Cottage stappen. De keten telt inmiddels 47 vestigingen in Groot-Brittannië en verkent in Nederland, België, Duitsland, Zuid-Afrika en Saudi-Arabië de markten. Volgend jaar willen Feely en zijn partners Ali en Dala Ali in Groot-Brittanniëde honderdste Chicken Cottage openen, wat de op twee na grootste fastfoodketen van het land zou zijn. In Nederland wordt gewacht op allerlei vergunningen om 22 franchisers Met de 24 (oude en nieuwe) vestigingen zou het bedrijf hier net als Burger King op de 23ste plaats van fastfoodketens uitkomen."We onderzoeken

Advertentie (4)