Israëlisch algoritme helpt vliegtuigen veilig te landen als vliegtuigmotor uitvalt

Technion studenten en mentoren, van links: O. Freund, A. Yarosinski, K. Kohai, N. Shimkin, H. & D. Straussman en A. Bar-Gill. Foto Via het kantoor van Technion voorlichter.

Studenten van het Technion-Israel Institute of Technology in Haifa, ontwikkelden software dat het traject van een vliegtuig controleert en het naar de beste alternatieve landingsbaan leid in het geval dat de motor uitvalt.

In 2009 landde Captain Chelsey Sullenberger veilig zijn Airbus 320 met 155 passagiers en bemanning op de Hudson River, nadat beide motoren uitvielen na te zijn geraakt door een zwerm vogels. De dramatische redding werd zelfs verfilmd in “Sully: Miracle on the Hudson” met in de hoofdrol Tom Hanks.

Afgelopen augustus ondervond een privévliegtuig een motorstoring door veroorzaakt door een mankement in de brandstoftoevoer en werd het gedwongen te landen op een snelweg in Washington.

Een team van professoren en studenten aan het Technion Israel Institute of Technology ontwikkelde en testte met succes software die het traject van een vliegtuig bewaakt om te bepalen of het hoogte verliest en welke fysieke obstakels er in de weg staan.

GIF. via het Technion

“Het gaat om vluchtmodellering, het genereren van het optimale traject naar de gewenste landingsbaan via signalen op een scherm,” verklaarde Prof. Nahum Shimkin, decaan van de Viterbi Faculteit Elektrotechniek, die de onderzoeksgroep leidde.

Het team voerde een simulatie uit met een Cessna 172 vierzits eenmotorige vliegtuig. De simulatie ging uit van een motorstoring ten westen van de berg Tabor in de regio Galilea in Israël en selecteerde uit verschillende mogelijkheden de beste landingsbaan.

“Als we een piloot onder immense stress willen helpen, is het absoluut noodzakelijk om het algoritme in de werkelijke vlucht te valideren,” legde het team uit.

De test “valideerde ons concept tijdens de vlucht, als een realtime algoritme,” zei Shimkin. “Het algoritme is nu klaar om te worden geïntegreerd in de cockpits van andere kleine vliegtuigen en UAV’s (drones).”

Het onderzoek werd gedeeltelijk ondersteund door het Israëlische ministerie van Defensie.