Joodse en Arabische muzikanten in eerste muziekfestival van Conservatorium Nazareth

Nazareth staat bekend om zijn kerken, de Galilese keuken en de kerstgeschiedenis, maar het is ook de thuisbasis van Polyphony, het eerste conservatorium voor klassieke muziek in de Arabische gemeenschap van Israël.

Volgende week organiseert het conservatorium het eerste liturgische muziekfestival in Nazareth, een driedaags pre-kerstevenement van 12-14 december in de kerken en auditoria van de stad. Het biedt fans de gelegenheid om te genieten van de klassieke muziekprogramma en tegelijkertijd is het een inspanning om de kloof tussen Joden en Arabieren te overbruggen.

Aan het festival, het eerste van Nazareth, nemen groepen uit Israel en het buitenland deel, waaronder het Duitse Hannover Collegium Vocale Choir, de Tel Aviv Collegium Singers, het Israelische Brass Quintet, het Latijns-Amerikaanse Folk Ensemble en vooraanstaande lokale solisten. Het centrale orkest is Polyphony’s Galilee Orchestra, een kamermuziek-orkest, bestaande 35 uit Joodse en Arabische muzikanten.

“Het hoofdconcert, op vrijdagavond, zal 85 mensen op het podium zien verschijnen om de Grote Mis van Mozart in C Minor uit te voeren”, zegt Nabil Abboud Ashkar, de bekroonde oprichter van het festival en van de Polyphony Foundation.

Voor Abboud Ashkar is het festival een van de langverwachte stukken in zijn droom van klassieke muziek-educatie.

Abboud Ashkar. Screenshot YouTube

“Ik heb altijd het gevoel gehad dat de stad Nazareth ontbrak in het bevorderen van onze agenda,” zei Abboud Ashkar. “Voor mij betekende dat het creëren van een muzikaal gebeuren, een festival of concert, die aantrekkelijk zouden zijn voor alle mensen uit het hele land.”

Violist Abboud Ashkar richtte het conservatorium in 2006 op, nadat hij vanuit Duitsland, waar hij een masterdiploma heeft behaald, terugkeerde naar zijn geboortestad Nazareth. In die tijd wilde hij de Arabische muziek van wereldklasse bieden aan Arabische kinderen in Nazareth en klassieke muziek integreren in het lokale onderwijssysteem.

In die tijd betekende dat, dat hij joodse leraren uit Tel Aviv naar Nazareth moest laten komen. Het conservatorium begon met drie leraren, Abboud Ashkar en 25 studenten.

Binnen vijf jaar begonnen conservatoriumstudenten prijzen te winnen bij Israëlische muzikale wedstrijden, waarin een mix van klassieke en Israëlische muziek werd gespeeld. Dit bewees voor Abboud Ashkar dat muziek de integratie tussen joden en Arabieren kan bevorderen.

Het conservatorium heeft leraren opgeleid, concerten gehouden in heel Israël en jeugdensembles van Arabische en Joodse tieners samengesteld die samen muziek spelen. Naast de muzikale training voor tieners, werkten de jonge muzikanten gedurende een periode van twee jaar samen en namen ze deel aan dialoog-sessies via muziek, een programma van de Universiteit van Tel Aviv.

Screenshot Twitter

“Uiteindelijk leven we op dezelfde plek en moeten we manieren vinden om niet alleen – ‘ondanks de een of de ander, te leven’ – maar echt een gezamenlijk en zinvol leven te creëren”, zegt Ashkar. “Als we samenkomen, is het resultaat ook harmoniserend. Het is meer dan één stem. Dit festival drukt dat op vele manieren uit.”

Tickets en informatie over de festivalconcerten en weekendpakketten zijn beschikbaar op de Eventim-website.