In de tijd van de 1e Tempel was er een grote Tempel in gebruik vlakbij Jeruzalem

Luchtfoto van de tempel in Motza aan het einde van de opgraving van 2013. Foto IAA / P. Partouche, SkyView

De Bijbel vertelt dat in de eeuwen nadat de oude Israëlieten het land Israël binnenkwamen, veel, zo niet alle mensen zich lange tijd de God van hun vaderen de rug toekeerden, teruggingen naar het aanbidden van afgoden, altaren maakten en het heidense gebruiken aannamen. Nieuw onderzoek door archeologen van de Universiteit van Tel Aviv en de Israel Antiquities Authority heeft nieuw licht geworpen op deze praktijken, dankzij nieuwe opgravingen in 2019 op de locatie van een monumentale tempel die in 2012 in Tel Moẓa was ontdekt .

Beeldje van een paard gevonden in Tel Motza. foto Clara Amit / IAA

Gelegen in Motza, ongeveer 6 km. buiten Jeruzalem de stad die in het bijbelboek Joshua wordt genoemd als een administratief centrum en een koninklijke graanschuur op het grondgebied van de stam van Benjamin.

Het Moẓa-onderzoekproject, waarvan de bevindingen werden gepubliceerd in het januari / februari 2020-nummer van Biblical Archaeology Review , had als doel meer kennis te krijgen met betrekking tot zowel het tempelcomplex gebouwd rond de late 9e-10e eeuw v.Chr. Mede door de gelijkenis met de tempel van Jeruzalem en een meer oude structuur die slechts gedeeltelijk is onthuld.

“Zou een monumentale tempel echt hebben kunnen bestaan ​​in het hart van Judea, buiten Jeruzalem? Wist men dat in Jeruzalem? ‘Schreven de co-auteurs, promovendus Shua Kisilevitz en prof. Oded Lipschits in het artikel. ‘Zo ja, zou deze andere tempel dan mogelijk deel hebben uitgemaakt van het administratieve systeem van Judea? De Bijbel, in het boek Koningen 2, geeft details over de religieuze hervormingen van koning Hizkia en koning Josia, die aanbiddingspraktijken consolideerden in de tempel van Salomo in Jeruzalem, en cultische activiteiten buiten zijn grenzen elimineerden.

Shua Kisilevitz van de Israel Antiquity Authority. Foto IAA

Het zou ongeveer tweederde van de grootte van de Eerste Tempel zijn geweest en werd waarschijnlijk gebouwd door vergelijkbare bouwers die vanuit Syrië naar de regio kwamen, zoals beschreven in de Bijbel, vertelde Shua Kisilevitz van de Israel Antiquities Authority (IAA).

“Je zou geen grote monumentale tempel zo dicht bij Jeruzalem kunnen bouwen zonder dat deze door de heersende staat is gesanctioneerd,” zei Kisilevitz. Het feit dat de tempel in Motza parallel functioneerde met de grotere locatie in Jeruzalem, betekent dat het ‘waarschijnlijk onder auspiciën van Jeruzalem’ was, zei ze, wat een heel andere manier is om religieuze praktijken te bedenken tijdens het tijdperk van de legendarische Verenigde Monarchie. en verder.

Oude beeldjes van mensen gevonden op Tel Motza . foto credit: Clara Amit / IAA

“In het derde jaar van koning Hoshea, zoon van Elah van Israël, werd Hizkia, zoon van koning Ahaz van Juda, koning, hij deed wat de Heer behaagde, net zoals zijn vader David had gedaan. Hij schafte de heiligdommen af ​​en sloeg de pilaren kapot en hakte de heilige post om ‘, leest Koningen 2, hoofdstuk 18 versus 1-4.

Het boek beschrijft verder dat na de dood van Hizkia, verboden cultuspraktijken werden nieuw leven ingeblazen – voordat hij opnieuw werd afgeschaft – terwijl zijn opvolger Manasseh deed wat de Heer onaangenaam was, die de weerzinwekkende praktijken van de naties volgden van de afschuwelijke praktijken van de naties die de Heer voor de Israëlieten onteigend had. Hij herbouwde de heiligdommen die zijn vader Hizkia had vernietigd; hij richtte altaren op voor Baäl en maakte een heilige post. ”(Koningen 2 21: 2-3).

De archeologen legden uit dat hun onderzoek er duidelijk op wijst ‘dat de tempel in Moẓa in overeenstemming was met oude religieuze conventies en tradities in het Nabije Oosten en bijbelse afbeeldingen van cultusplaatsen in het hele land. Het is duidelijk geworden dat tempels zoals die in Moẓa niet alleen gedurende het grootste deel van de tweede IJzeren periode hadden kunnen bestaan, als onderdeel van de officiële, royaal gesanctioneerde religieuze constructie. “

Een rambeeldje gevonden in Tel Motza, buiten Jeruzalem (foto credit: Yael Yolovitch / IAA

Onder andere werden er tal van cultische artefacten opgegraven op de site, waaronder mens- en diervormige beeldjes gemodelleerd naar leeuwen, paarden en sfinxen, evenals architecturale overblijfselen zoals een altaar en een put gevuld met dierenbotten – meestal schapen en geiten – as en aardewerkscherven.

“Onze ontdekkingen hebben tot nu toe de manier waarop we de religieuze gebruiken van Judeeërs begrijpen fundamenteel veranderd”, aldus Lipschits.

Mensvormig beeldje hoofd ontdekt in het tempelcomplex in Motza. Foto Clara Amit / IAA

Volgens het artikel was Moza waarschijnlijk een spiritueel centrum in het licht van zijn economische betekenis.

“Het verband tussen religie en economie is goed ingeburgerd in het oude Nabije Oosten, ook in de tempel van Jeruzalem. Maar de economische component van oude tempels is meer dan alleen het innen van belastingen, het beschermen van rijkdom en de verdeling van hulp. Op verschillende locaties is een verband gesuggereerd tussen economisch levensonderhoud, productie en de ontwikkeling van religieuze elites tijdens de tweede IJzeren periode, ”aldus het artikel.

Zoals in de studie echter werd opgemerkt, blijven veel vragen open.
“Het enige dat we tot nu toe weten is dat de Moza-tempel waarschijnlijk gebouwd was door een plaatselijke groep, maar tijdens de tweede IJzeren periode stond hij duidelijk onder de heerschappij van Juda en moet hij daarom royaal zijn bestraft door het rijk. De rest moet nog worden ontdekt, ‘schreven de archeologen in hun conclusie.

een paar sfinxen of leeuwen in laag reliëf; de hoofden waren niet bewaard gebleven. Foto Clara Amit/IAA

Misschien komen er enkele antwoorden uit de voor volgend voorjaar geplande opgravingsronde, waaraan medewerkers en studenten van de Universiteit van Tel Aviv, de Charles Universiteit (Praag) in Tsjechië, Universität Osnabrück in Duitsland en UCLA in de Verenigde Staten zullen deelnemen.