Technologische innovatie Israel een prominente motor van de 4e industriële revolutie

Sreenshot YouTube ter illustratie

Israel heeft een bescheiden omvang en was nooit voorbestemd om een ​​wereldwijde productiemacht te worden. Maar dankzij zijn technologische innovatie is het een prominente motor van de vierde industriële revolutie geworden, ook bekend als Industry 4.0, die de wereldwijde productie- en toeleveringsketens digitaliseert.

Alleen overtroffen door de Verenigde Staten en China waren Israëlische startups in 2019 de derde toonaangevende ontvanger van risicokapitaalinvesteringen in Industry 4.0-technologieën.

Sinds 2014 zijn de jaarlijkse investeringen in deze sector gestegen van $ 112 miljoen naar $ 650 miljoen, volgens gegevens die deze week zijn gepubliceerd door de in Tel Aviv gevestigde non profit ‘Start-Up Nation Central’. Ongeveer 260 Israëlische startups zijn momenteel actief in dit gebied.

Internationale interesse in Israëlische technologie was duidelijk voor iedereen te zien deze week, toen investeerders en vertegenwoordigers van grote multinationale ondernemingen afreisden naar Tel Aviv voor de ‘Israel Industry 4.0 (II4.0) Week’, waar een showcase van Israël-innovatie werd getoond, georganiseerd door Start-Up Nation Central, Grove Ventures en Deloitte. Onder de vele aanwezigen waren belangrijke zakelijke leiders van bedrijven, waaronder Ford Motor Company, Siemens en Schneider Electric.

“Israël zal geen leider in de productie zijn, we zullen nooit een groter productieland dan China, de Verenigde Staten of de Europese Unie zijn,” zei Dr. Ami Appelbaum, chief scientist bij het Ministerie van Economische Zaken en voorzitter van de Israel -innovatie, aan The Jerusalem Post aan de zijlijn van de conferentie op dinsdag.

“Maar, vergelijkbaar met andere gebieden, zoals cyber, zullen we Industry 4.0 in staat stellen om verder te gaan met veel componenten, technologieën, subsystemen en algoritmen. Dat is de kracht van Israël. Het kan dit in de loop van de tijd uitbreiden om de sub-assemblages en componenten te maken waarmee Industry 4.0 kan evolueren. “

Appelbaum benadrukt dat de particuliere sector grotendeels belast is met het ontwikkelen van dergelijke technologieën, maar overheidssteun kan in eerste instantie nodig zijn om het ontstaan ​​van ‘out-of-the-box’ denken te ondersteunen. De regering speelt ook een belangrijke rol bij het wegnemen van regelgevingsbelemmeringen om pilootprogramma’s in Israël in plaats van in het buitenland te laten functioneren, voegde hij eraan toe.

Israëlische startups die zich richten op Industrie 4.0 zijn actief in een breed scala van sectoren, variërend van operationele optimalisatie voor fabrieken tot 3D-printen en van robotica tot voorspellend onderhoud. Sommigen hebben de opkomst van Israël als leider in het veld vergeleken met zijn bloeiende automobieltechnologiesector, die zich ook ontwikkelde ondanks de afwezigheid van een binnenlandse automobielindustrie.

In een ander teken van buitenlands belang, kondigde Start-Up Nation Central CEO prof. Eugene Kandel dinsdag de ondertekening aan van een memorandum van overeenstemming met de Duitse deelstaat Beieren, waarin de infrastructuur voor samenwerking werd vastgelegd en commerciële pilots tussen Israëlische startups en Beierse industriële bedrijven werden bevorderd. De staat is de thuisbasis van enkele van de grootste bedrijven van Duitsland, waaronder Siemens, BMW en Audi.

“Ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst zal beide partijen vooruit helpen bij de uitdagingen waarmee de industrie in de 21e eeuw wordt geconfronteerd”, aldus Kandel. “Al deze week, op onze huidige conferentie hier in Israël, zijn niet minder dan 15 Beierse bedrijven gekomen om te zien wat Israëlische 4.0 bedrijven te bieden hebben. Ik geloof dat we de komende jaren meer delegaties, meer samenwerkingen en meer Israëlische technologie zullen zien geïntegreerd in de Duitse industrie. “

Bovendien is de Israel Innovation Authority van plan een op robotica gericht partnerschap te starten dat Israëlische bedrijven en de academische wereld verbindt met tegenhangers uit Zuid-Korea, na de huidige angst voor het verdwijnen van de coronavirus uitbraak.

Fabrizio Anner, senior venture development manager bij de Deense transportgigant DSV, vertelde de Post dat samenwerking met startups om hun supply chain te verbeteren veel meer snelheid en creativiteit mogelijk maakte.

“De hele markt verandert”, zegt Anner. “De bestaande spelers komen met nieuwe ideeën, maar nieuwe spelers – startups – die binnen korte tijd massaal opschalen, kunnen onze activiteiten in de nabije toekomst verstoren.”

DSV heeft momenteel ongeveer 800 medewerkers in Israël, met hoofdkantoor in Modi’in en kantoren in alle havens van binnenkomst over land, door de lucht of over zee. Het bedrijf, een van ‘s werelds top drie van wereldwijde logistieke dienstverleners, werkt al samen met verschillende lokale start-ups.

Deze omvatten het in Kfar Saba gevestigde Wave, om alle vrachtcommunicatie te digitaliseren, Airport City-hoofdkantoor Frisbee Global om temperatuurregeling tijdens farmaceutische zendingen te verbeteren en een naamloze start-up om een ​​IoT-product (Internet of Things) te bouwen om end-to-end-leveringsketting zichtbaar te maken.