Israelische startups veranderen de sport

Technologie verandert de manier waarop we naar sportevenementen kijken en atletische prestaties analyseren. Nieuwe ontwikkelingen hebben ons in staat gesteld om een voetbalwedstrijd door de ogen van een voetballer te bekijken, of de statistieken achter een basketbaldunk te begrijpen, waardoor fans nieuwe manieren krijgen om te communiceren met hun favoriete sporten en spelers vanuit hun eigen huis. Veel van deze innovatieve technologieën zijn afkomstig uit Israël.

Van kleine sensoren die basketbal hoepels in slimme manden veranderen tot bewegingssensoren die op de schoenen van spelers zijn geïnstalleerd, hieronder zijn een aantal Israëlische startups die de sporttechniek arena veranderen.

PlayerMaker

Foto Playmaker

PlayerMaker, opgericht als Motionize Israel Ltd., ontwikkelt een op gegevens gebaseerde voetbalcoachingstool die is ontworpen om metrieken te analyseren voor fysieke, technische en biomechanische prestaties. Om gegevens te verzamelen, gebruikt PlayerMaker bewegingssensoren die op de schoenen van spelers zijn geïnstalleerd om indicatoren zoals loop- en balcontact te volgen. De technologie van PlayerMaker wordt gebruikt door verschillende teams, waaronder AFC Wimbledon, het Olympische nationale team van Argentinië, Manchester City en het Israëlische Maccabi Tel Aviv FC

WSC Sports

foto WSCsports

WSC Sports Technologies Ltd. gebruikt kunstmatige intelligentie om sportuitzendingen in realtime te analyseren, met behulp van machine learning om de verschillende componenten van elke sport te identificeren en aangepaste video-hoogtepunten te genereren. De technologie van het bedrijf identificeert interessante momenten in een spel met behulp van een aantal regels die voorafgaand aan het evenement in het systeem zijn ingevoerd. Het houdt bijvoorbeeld rekening met geluiden zoals gejuich van het publiek, onregelmatige bewegingen of dunks, doelen en homeruns.

PlaySight

foto Playsight

PlaySight Interactive Ltd. ontwikkelt smart-court-technologie waarmee spelers en coaches multi-angle video en analyses kunnen gebruiken om de prestaties op het veld te verbeteren. De technologie maakt gebruik van meerdere HD-camera’s die rond het veld zijn geïnstalleerd en die automatisch de activiteit van spelers registreren, analyseren en streamen, ook met behulp van sensoren die door de spelers worden gedragen. PlaySight gebruikt de gegevens om automatische herhalingen en op gegevens gebaseerde analyse- en evaluatietools te maken.

Pixellot

Pixellot Ltd. ontwikkelt productietechnologieën die live, multi-angle, HD-uitzendingen van sportevenementen bieden. De software van het bedrijf maakt gebruik van een camerasysteem dat de hele locatie bestrijkt om de stroom van het spel te volgen en uit te zenden zonder dat medewerkers ter plaatse hoeven te worden ingezet. Pixellot zendt volgens bedrijfsverklaringen meer dan 80.000 uur per maand uit van 6000 sportvelden en banen over de hele wereld. De geautomatiseerde uitzendtechnologie van het bedrijf is te vinden in enkele van ‘s werelds meest gerenommeerde voetbalclubs, waaronder FC Barcelona, ​​Real Madrid en Chelsea Football Club.

RSPCT

foto RSPCT

RSPCT Basketball Technologies Ltd. ontwikkelt een kleine sensor die basketbal hoepels omzet in slimme manden die veldshot percentages volgen, evenals de nauwkeurigheid en het volledige traject van elke shot in realtime. RSPCT zet die gegevens vervolgens om in bruikbare inzichten voor spelers en coaches. De technologie van RSPCT wordt al gebruikt door verschillende NBA-teams, volgens bedrijfsverklaringen. Omdat de technologie van het bedrijf de basket automatiseert, kunnen spelers alleen trainen en toch nauwkeurige resultaten delen met hun coaches. RSPCT wordt ondersteund door Houston Rockets-speler Chris Paul, JJ Redick van Philadelphia 76ers en voormalig NBA-speler Larry Hughes.

Replay Technologies

fot Replay Technologies

Replay Technologies Inc. ontwikkelt technologie waarmee kijkers beelden kunnen bekijken vanuit een hoek zonder camera, met behulp van een vooraf gedefinieerde reeks virtuele camera’s verspreid over een bepaalde ruimte, zoals een stadion bijvoorbeeld. De virtuele camera’s kunnen vanaf overal op het veld perspectief bieden, zodat kijkers een doel kunnen visualiseren van waar het werd geschopt.

MOVEZ

MOVEZ AI Ltd. ontwikkelt een mobiele app die computer vision- en kunstmatige intelligentie-technologieën gebruikt om de vaardigheden van een gebruiker te evalueren in sporten waarbij een bal betrokken is, waaronder basketbal en voetbal. De app is gepland voor 2020.