Creditcard uitgaven in Israël bijna op zelfde niveau als voor de coronavirus uitbraak

Restaurants zijn weer open. Screenshot YouTube

Volgens de door de Bank of Israel gepubliceerde gegevens over creditcardgebruik zijn de creditcarduitgaven in Israël gestabiliseerd tot 10-15% onder de periode vóór het uitbreken van de pandemie van het coronavirus. De gegevens zijn afkomstig van Shva (Automated Bank Services Ltd.) en zijn onderverdeeld in zeven bestedingscategorieën: apotheken; onderwijs en vrije tijd; supermarktketens; elektrische goederen, kleding en meubels; toerisme; restaurants; en brandstof en transport.

De uitgaven zijn hersteld tot bijna het niveau voordat de coronavirus crisis uitbrak ondanks het feit dat de terugkeer naar het werk langzamer verloopt dan verwacht, eind mei bedroeg het werkloosheidspercentage in Israël 23,5%, met 738.000 mensen die zonder werk zaten, zo meldt het financiële online platform Globes.

Uit een analyse van de totale uitgaven blijkt dat de hersteltrend na het herstel van de economie niet normaal of lineair was. Volgens de gegevens bedroegen de totale creditcarduitgaven in Israël op 16 juni ongeveer NIS 1 miljard, vergeleken met ongeveer NIS 1,1 miljard per dag vóór de pandemie.

De laatste bestedingscijfers zijn echter niet alleen lager dan de cijfers van januari, maar lager dan eind mei: op 28 mei bereikten de totale creditcarduitgaven bijvoorbeeld 1,28 miljard NIS.

De stijging van de uitgaven vlak nadat de afsluiting was opgeheven, is mogelijk te wijten aan uitgestelde uitgaven, met name aan elektrische goederen, die relatief grote posten zijn.

In de supermarkten, die goed zijn voor ongeveer 20% van de bestedingen, was de verkoop levendig in de periode vlak voor de Shavuot-vakantie, die eind mei viel, en dit kan gedeeltelijk de recentere daling verklaren. Het lijkt erop dat de eerste golf van uitgaven de afgelopen dagen is afgenomen en dat de particuliere consumptie zich stabiliseert op ongeveer 10% onder het niveau van vóór het coronavirus.

Het toerisme is de enige sector die sinds de versoepeling van de vergrendelingsbeperkingen nauwelijks is verbeterd. De dagelijkse creditcarduitgaven van Israëli’s aan toerisme blijven meer dan 60% lager dan vóór de pandemie toesloeg. Half april was de daling 80%.

De uitgaven aan restaurants zijn nog steeds niet teruggekeerd naar het niveau van vóór het coronavirus, maar de verbeteringstrend die eind mei begon, is doorgezet. Creditcarduitgaven in restaurants en cafés lagen op 14 juni 12% onder het niveau dat op 14 januari werd genoteerd. Op 7 juni was dit 30% lager terwijl het op 27 mei 50% lager was.

In de brandstof- en transportsector zijn de uitgaven bijna volledig teruggekeerd naar normaal. De uitgaven voor creditcards bij tankstations op 16 juni lagen slechts 3% onder het niveau van 14 januari. Op het hoogtepunt van de crisis lagen de uitgaven voor brandstof en vervoer ongeveer 60% onder het normale niveau.

De verkoop van elektrische goederen, kleding en meubels is ook toegenomen. De uitgaven voor deze posten op 16 juni waren 19% hoger dan op 14 januari. Ook hier waren de uitgaven nog hoger in de periode onmiddellijk na het opheffen van de lockdown – in de laatste week van mei gaven de Israëliërs gemiddeld 30% meer dagelijks uit aan deze items dan vlak voor het uitbreken van de crisis.