Nieuwe oordopjes van Google gebruiken Israëlische Kunstmatige Intelligentie

Google’s Pixel Buds 2 Photo: Google

De nieuwe door Google op de markt gebrachte oordopjes werken met een een door het Israëlische bedrijf DSPG ontworpen innovatieve kunstmatige intelligentie-chip.

“Voor ons is dit een zeer grote overwinning, zowel op strategisch niveau als op technologisch niveau”, zegt Ofer Elyakim, CEO van DSPG.

Volgens een branche-expert ontvangt de Israëlische chip fabrikant ongeveer twee dollar voor elk verkocht hoofdtelefoon. Als de projecties van miljoenen dollars aan verkopen inderdaad uitkomen, zal DSPG aanzienlijke inkomsten genereren.

De kleine chip die in de Google-oortelefoons is geïntegreerd, is verantwoordelijk voor de kunstmatige intelligentie van het product, zegt Elyakim.

“Er is hier een hele reeks slimme signaalverwerking, gericht op machine learning-algoritmen in de chip. De hoofdtelefoon is erg slim en wordt met de stem bestuurd. Ze luisteren voortdurend en wachten op spraakopdrachten.”

Bovendien houden de oordopjes de kaakbeweging in de gaten om spraak te detecteren en de mate van ruisonderdrukking aan te passen, zegt hij. “Ze luisteren ook naar de omgeving en als er harde geluiden zijn, absorberen die en verhogen het volume.”

De chip van DSPG is ook geïntegreerd met Google Translate en stuurt de woorden van de gebruiker naar de cloud waar ze vervolgens vertaalt via een mobiele telefoon worden uitgesproken.

Elyakim zegt dat DSPG het veld van draadloze hoofdtelefoons is binnengegaan met een aantal nieuwe chipsets, waarvan ook Panasonic afnemer is.

De samenwerking met Panasonic omvat het prestigieuze merk Technics en maakt gebruik maakt van de geluidsverwerkingschip van DSPG. “We doen de audio- en ruisonderdrukking en zijn verantwoordelijk voor het volledige audiosysteem in de headset”, zegt Elyakim.

“Panasonic is erg enthousiast over de resultaten die ze op de markten zien. Ze zijn nu bezig met het opzetten van een productielijn voor de volgende generatie headsets en zullen het product rond oktober-november in de VS uitbrengen”, zegt Elyakim

‘Voor ons is het super belangrijk. Ze zijn een strategische klant en Panasonic heeft de weg vrijgemaakt voor ons om met een groot aantal klanten te werken. “

Advertentie (4)