Israëlisch bedrijf heeft oplossing: slimme wegen laden elektrische auto’s op

Foto ElectReon

De Israëlische startup ElectReon Wireless heeft een unieke oplossing ontwikkeld om voertuigen daadwerkelijk op te laden terwijl ze in beweging zijn over slimme wegen, en de proefprogramma’s leveren bemoedigende resultaten op. In plaats van zware batterijen te vervoeren met een beperkt rijbereik en een korte levensduur, zouden elektrische voertuigen continu vermogen ontvangen terwijl ze op deze slimme wegen rijden.

“We weten allemaal dat elektrische mobiliteit de beste manier is om CO2-uitstoot en vervuiling voor mobiliteit op te lossen, maar tegenwoordig wordt het beperkt door batterijen”, vertelde Noam Ilan, VP Business Development bij ElectReon, aan NoCamels.

“Het ontwikkelingsproces van batterijen is zeer energie-verbruikend, dus we zijn van mening dat elektrische voertuigen met minimale batterijen de meest duurzame milieu-oplossing zijn en daarnaast ook de meest kosteneffectieve, vooral wanneer we het hebben over commerciële of zware voertuigen,” voegde hij er aan toe.

Volgens Ilan worden de slimme wegen van ElectReon gecreëerd door spoelen ongeveer acht centimeter onder het asfalt te plaatsen, die worden aangesloten op een beheereenheid die de spoelen beheert. De koperen spoelen zenden draadloze energie naar ontvangers onder het voertuig, het aantal ontvangers wordt bepaald door de grootte en het energieverbruik van een specifiek voertuig. Dit systeem zorgt voor een groter rijbereik en voor batterijen met een kleinere capaciteit, waardoor meer passagiers en een grotere efficiëntie mogelijk zijn.

“Het biedt tot 40 procent oplaadtijd voor elke bus, voor elke route, en dan kunnen we de batterij verkleinen van ongeveer 400 kilowattuur, wat nodig is voor een dagelijkse reis van 200 kilometer van de bus, tot ongeveer 40 kilowatt ”, legt Ilan uit.

Het afgelopen jaar heeft ElectReon zijn inspanningen gericht op een testfaciliteit in Zweden, waar het met succes een volledig elektrische 40-tons vrachtwagen en oplegger draadloos liet opladen tijdens het rijden. De test is uitgevoerd op een elektrische weg tussen de luchthaven en de stad Visby op het eiland Gotland. In de trailer van de truck zijn vijf ontvangers gemonteerd en de geslaagde test heeft plaatsgevonden onder winterse omstandigheden rond de 0 graden Celsius. Elke ontvanger zond ongeveer 20 kilowatt uit met een efficiëntie van ongeveer 90 procent.

Het initiatief, Smartroad Gotland genaamd, wordt ondersteund en gefinancierd door de Zweedse Road Administration en wordt geleid door ElectReon AB, een Zweedse dochteronderneming van ElectReon Wireless. Door middel van de tests in Zweden heeft het bedrijf geprobeerd aan te tonen dat zijn product klaar is voor commercialisering in andere delen van de wereld.

Pilot test met vrachtwagen in Zweden. Foto ElectReon

“We hebben overal ter wereld veel aandacht gekregen omdat het voor het eerst was dat we bewezen hadden dat we tijdens het rijden een vrachtwagen voor de lange afstand, konden opladen, en dit gebeurde eigenlijk nadat de infrastructuur de hele winter onder het asfalt lag, wat een van de eisen van de Zweedse regering was”, vertelt Ilan aan NoCamels.

“Dit was een zeer belangrijke fase omdat de volgende fase in Zweden een grotere, semi-commerciële pilot is van ongeveer 30 kilometer”, voegt hij eraan toe. “Om mee te mogen doen aan deze pilot moesten we bewijzen dat de infrastructuur de winter kan weerstaan ​​en dat we de truck hebben opgeladen, dus voor ons was het een heel belangrijke mijlpaal.”

ElectReon zal de komende maanden proberen de snelheid van de truck te verhogen om het doel van 125 kilowatt en de typische snelwegsnelheid te bereiken. Naast de 1,6 km lange elektrische weg die wordt gebruikt om te testen, worden de komende maanden extra elektrische wegen aan de site toegevoegd waarbij wordt gesproken over wegen van 25-30 km lengte om het opladen van zware vrachtwagens nog beter te testen.

Bovendien bevindt ElectReon zich in de laatste productiefasen van een elektrische bus die naar Zweden wordt overgebracht en passagiers van het vliegveld naar Visby zal brengen.

Elektrische bus in tel Aviv. Foto ElectReon

Daarnaast voert ElectReon in samenwerking met de gemeente Tel Aviv en de Dan Bus Company een pilot in Tel Aviv uit met onder meer de inzet van één kilometer geëlektrificeerde weg. Net als de Gotland-pilot, test het bedrijf een shuttle van de universiteit van Tel Aviv naar het treinstation.

Ilan zegt dat ElectReon tegen het begin van de herfst ongeveer 600 meter wegen zal aanleggen en een statische oplader zal installeren in het busstation bij de universiteit.

“Met het demoproject willen we de efficiëntie en prestaties van de technologie bewijzen en laten zien dat we echt een volledige oplossing voor elektrische bussen kunnen bieden zonder enige andere vorm van opladen”, zegt Ilan.

“Dit zou dan weer moeten leiden tot de volgende fase die ook al werd aangekondigd door het Ministerie van Energie.

Dat wordt een commercieel project van ongeveer 10 kilometer in Tel Aviv, waarvan de eerste fase zal worden gebruikt om elektrische bussen al rijdend op te laden.”

In de toekomst verwacht Ilan dat hij zich voorstelt dat veel landen een verbod op voertuigen op gas invoeren en dat de technologie van ElectReon andere landen ertoe zou kunnen brengen meer nadruk te leggen op elektrisch vervoer.

Israël heeft zich als doel gesteld om tegen 2030 geen nieuwe benzine- en dieselvoertuigen meer te laten verkopen. Landen als China en India hebben ook een voorlopig plan aangekondigd om de komende tien jaar af te stappen van voertuigen op gas.

En dan is er ook nog de komst van autonoom transport en de mogelijkheden die dit met zich meebrengt voor een volledig getransformeerde mobiliteitsindustrie.

Ilan zegt dat over ongeveer een decennium “autonoom transport vaker zal voorkomen, en het is een heel natuurlijke combinatie tussen onze oplossing en autonome voertuigen omdat ze 24/7 kunnen rijden met een zeer kleine batterij zonder een chauffeur die je oplaadt. “

“Ik denk dat je over tien jaar autonome vloten zult zien die gebruik maken van onze laadinfrastructuur en het zal meer een service richting wagenparkbeheerders zijn, die niet hoeven te investeren in hun eigen infrastructuur”, zegt hij.