Studenten TU Eindhoven maken auto van biobased materiaal van Israëlisch bedrijf

De Luca. Foto UBQ / TU Eindhoven

Een team studenten van de Technische Universiteit Eindhoven heeft een ‘zero-waste’ auto ontworpen gemaakt van biobased materiaal ontwikkeld door de Israëlische startup UBQ.

Het Israëlische bedrijf heeft een patent aangevraagd voor een proces om huishoudelijk afval, organisch materiaal, papier en plastic, inclusief bananenschillen, vuile luiers, gebruikte yoghurtbakjes en karton, om te zetten in een biobased thermoplast of een plastic vervanger, die plastic, hout en beton op oliebasis kunnen vervangen bij de vervaardiging van alledaagse producten

De eco-motive auto, genaamd de Luca, werd op 8 oktober onthuld door TU / ecomotive, een studentenbedrijf. De carrosserie van de auto is gemaakt van UBQ-materiaal en het doel was om te laten zien dat afval waardevol kan zijn voor een groot aantal toepassingen.

Het chassis van Luca is samengesteld uit vlas, gerecycled polyethyleentereftalaat (PET) en polypropyleen (PP) die rechtstreeks uit de oceaan komen; de zitkussens zijn gemaakt van kokosvezel en paardenhaar, en de voor- en achterkant van het chassis zijn gemaakt van een buizenframe van gerecycled aluminium, aldus UBQ in een verklaring .

Interieur van de Luca. Fot UBQ / TU Eindhoven

Luca is ook ontworpen om zeer energiezuinig te zijn. De in-wheel motoren van de auto beperken de verliezen in de aandrijflijn en de twee elektromotoren hebben een gecombineerd vermogen van 15 kW, aangedreven door zes modulaire batterijpakketten. De batterijpakketten zijn eenvoudig verwisselbaar, zodat wanneer er in de toekomst nieuwe technologie beschikbaar komt deze vervangen kunnen worden door modernere batterijen.

De volgende stap voor TU / ecomotive is het verkrijgen van een kenteken voor Luca. Door ervoor te zorgen dat de auto legaal is op de weg, wil het team bewijzen dat duurzame innovatie direct beschikbaar is voor implementatie in de auto-industrie.

Elk jaar bedenkt en fabriceert het studentenbedrijf TU / ecomotive van de Universiteit Eindhoven een elektrische auto om de wereld te laten zien dat de hypothetische, duurzame auto van de toekomst werkelijkheid kan worden.

UBQ Materials werd in 2012 opgericht door ondernemers Rabbi Yehuda Pearl en Jack (Tato) Bigio. Het bedrijf heeft volgens de database van Start-Up Nation Central $ 27 miljoen opgehaald bij Battery Ventures en particuliere investeerders.

Dit is niet de eerste keer dat door UBQ ontwikkeld materiaal wordt gebruikt in de automobielindustrie. In januari zei de startup dat het zou samenwerken met het Duitse Daimler, de fabrikant van Mercedes-Benz-auto’s, voor het gebruik van de thermoplast voor een reeks auto-onderdelen in de toeleveringsketen van Daimler.

Foto UBQ / TU Eindhoven

Volgens Quantis, een leverancier van milieueffectbeoordelingen, leidt elke ton geproduceerd UBQ-materiaal tot 12 ton CO₂-equivalent af, waardoor de technologie wordt gekwalificeerd als “het meest klimaatpositieve thermoplastische materiaal ter wereld”, aldus de verklaring.

“Dit is een schitterend voorbeeld voor wat er gebeurt als Nederlandse en Israëlische innovatie aan het zelfde eind van het touwtje trekken”, schrijft de Israëlische ambassade in Den Haag op Twitter.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!