Autoverkoop in Israël neemt toe

Nieuw geïmporteerde auto’s in de haven van Ashdod. Screenshot YouTube

Het mag best een soort van economisch wonder worden genoemd, de cijfers over de verkoop van nieuwe auto’s in Israël in oktober. Tot verbazing van iedereen werden er in oktober 14.500 nieuwe voertuigen verkocht , maar liefst 4,1% meer dan in oktober 2019. En dit ondanks dat de autoshowrooms gesloten zijn, de verlamming op de leasemarkt en een werkloosheidspercentage van ruim 20%, meldt het financiële dagblad Globers.

De aanbodzijde van het wonder is gemakkelijk uit te leggen. Auto-importeurs hadden alle tijd om lessen te trekken uit de eerste lockdown in Israël eerder dit jaar, en hadden een verbeterd online verkoopsystemen klaar, de logistiek voor het afleveren van voertuigen was aangepast aan de situatie, er waren online verkooppromoties en beruste vooral ook voor een groot deel op de Israëlische sluwheid die elk grijs gebied in de corona-maatregelen exploiteert.

Showrooms zijn gesloten, maar auto’s worden aan potentiële klanten getoond in de parkeergarages van de dealers, in openbare ondergrondse parkeergarages, in garages of zelfs bij de klant thuis, vergezeld van een “buitendienstmedewerker”, die voor de coronavirus pandemie autoshowroom een “verkoper” zou worden genoemd.

Het is moeilijk om de vraag naar nieuwe auto’s te verklaren, die in oktober levendig bleef ondanks de negatieve sfeer in de economie en de macrocijfers die duiden op een storm aan de horizon.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat iedereen die plannen maakt in de auto-importsector zich afvraagt ​​of de vraag ook in 20121 zal aanhouden, met name in het eerste kwartaal, dat cruciaal is voor de industrie, omdat daarin doorgaans bijna 40% van de jaarlijkse omzet erin wordt gerealiseerd. De sleutel ligt in de balans tussen de (relatief) positieve krachten die de autoverkoop momenteel stabiel houden en de negatieve krachten die de economie over de klif dreigen te sturen.

Het openbaar vervoer in Israël, dat miljarden heeft opgezogen, is al enkele maanden slechts gedeeltelijk functioneel. De dienst beantwoordt niet alleen aan geen enkel criterium van efficiëntie, maar wordt ook als medisch onveilig beschouwd.

Het alternatief is een eigen auto. Wie geen nieuwe kan betalen, koopt een goedkope tweedehands en genereert vraag onderaan de waardeladder. De verkopers van de gebruikte auto upgraden naar een nieuwere, en dus klimt de markt de ladder op tot hij de top bereikt, waar de kopers van nieuwe auto’s zijn.

Tel daar de brandstofprijs bij op, die ongekend laag is, waardoor de marginale kosten van elke afgelegde kilometer verwaarloosbaar zijn, en je krijgt een serieuze vraag naar auto’s.

De inflatie in Israël ligt nog steeds rond het nulpunt en het consistente beleid van de Bank of Israel om krediet te ondersteunen (tot nader order), naast de onafhankelijke bronnen van de importeurs, zorgt er voorlopig voor dat de beschikbaarheid van krediet voor de aankoop van nieuwe auto’s stabiel blijft.

Personenauto’s zijn dus een belangrijker product geworden dan ooit. Aan de andere kant, als men de laatste macrocijfers leest, is het niet duidelijk hoelang Israëliërs zich nog kunnen veroorloven om auto’s te kopen.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!