Israëlische startup past blockchain toe om de reis van voedselproducent naar de consument te volgen

Ter illustratie. Screenshot YouTube

Het Israëlisch-Japanse bedrijf Brandmark gebruikt blockchain-technologie zodat voedselproducenten de herkomst van hun producten kunnen aantonen waardoor consumenten begrijpen waar de goederen die ze kopen vandaan komen en welke processen ze hebben ondergaan, aldus Yedioth Aharonot.

Maar eerst een korte uitleg wat blockchain technologie eigenlijk is en wat het inhoudt.

Blockchain-technologie is revolutionair in het hoge beveiligingsniveau dat het biedt: het is een gedistribueerd grootboek waarmee het delen van informatie tussen meerdere organisaties mogelijk gemaakt wordt. Blockchain repliceert de database identiek over alle deelnemende stations waardoor deze niet vervalst kan worden. Als een knooppunt op het netwerk iets anders meldt, accepteren de andere knooppunten dit verschil niet. Bitcoin – vaak geassocieerd met blockchain – is een implementatie van de blockchain op het gebied van valuta, maar er zijn veel toepassingen voor de technologie.

Brandmark is een joint venture tussen het Israëlische Blackbird Ventures en het Japanse blockchain-technologiebedrijf EMURGO Ltd. en gebruikt de blockchain technologie om de transparantie voor consumenten te vergroten. Door de streepjescode op een product te scannen kan gezien worden welke reis de producten hebben afgelegd van het veld of van de fabrikant naar de winkel.

Al deze details staan ​​op de barcode van het product, die kan worden gescand met een smartphone.

Aangezien toeleveringsketens tegenwoordig wereldwijd verspreid zijn, zijn transparantie en traceerbaarheid, de mogelijkheid om de geschiedenis, distributie en locatie van producten en diensten te traceren, essentieel.

Milieu- en sociale kwesties hebben de aandacht gevestigd op mondiale conglomeraten met betrekking tot de manier waarop hun producten worden gemaakt: de emissieniveaus tijdens het productieproces of het mogelijke gebruik van kinderarbeid.

Momenteel heeft Brandmark het platform aan een aantal Indonesische koffieproducenten aangeboden en is in gesprek met grote voedingsbedrijven, waaronder Nestlé SA, Burger King, Angel Bakeries en Cannabis Hydroshop, aldus het bedrijf.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)