Israëlische partijen uiten standpunten in campagnefilmpjes

Op 28 maart gaat Israël naar de stembus om de 17e regering samen te stellen. De partijen voeren intensief campagne.
De redactie bekeek de verkiezingsfilmpjes op hun websites en filterde de politieke standpunten eruit.
{mos_sb_discuss:4}

De Israëlische verkiezingen vinden dit jaar plaats tegen een meer dan ooit gecompliceerd decor. Ten eerste ligt premier Sharon nog steeds in coma: de man de Israël vijf jaar lang heeft geleid gedurende de hevigste dagen van de Palestijnse opstand. Hij stapte slechts enkele maanden geleden uit Likud, de partij die hij decennia lang gediend had, en richtte Kadima op. Prominente leden van Likud en de Arbeiderspartij sloten zich bij hem aan. Kadima staat ook zonder de charismatische Sharon hoog bovenaan in de polls.

Ten tweede kozen de Palestijnen in januari met een grote meerderheid voor Hamas. De Palestijnse regering wordt zodoende momenteel gevormd door een groepering die Israëls bestaansrecht ontkent en verantwoordelijk is voor vele doden en gewonden onder Israëlische burgers. Tot slot lijken de grenzen van ‘links’, ‘rechts’ en ‘centrum’ te zijn verschoven. De consensus wat betreft de indeling van de partijen van links tot rechts wankelt. Met al deze verschuivingen in het politieke landschap strijden de partijen harder dan ooit om de stem van de Israëlische kiezer.
In de -Hebreeuwstalige- campagnefilmpjes op hun websites wordt niet alleen het eigen standpunt verdedigd, maar wordt ook de draak gestoken met de opponenten; soms op humoristische, soms op vlijmscherpe wijze. De redactie stelde een overzicht samen van de politieke standpunten van de belangrijkste partijen alsmede een samenvatting van de filmpjes.

Kadima (‘Voorwaarts’)

Kadima werd in november 2005 door Ariël Sharon opgericht; slechts weken voor hij door een hersenbloeding in coma raakte. Hij splitstse zich hiermee af van Likud omdat hij de steun van die partij niet langer gegarandeerd wist na zijn controversiële terugtrekking uit Gaza. Momenteel wordt de partij aangevoerd door vice-premier Ehud Olmert, in het verleden meerdere malen minister voor Likud en van 1993-2003 burgermeester van Jeruzalem. Kadima wordt beschouwd als centrumpartij die het gat tussen Avodah (links) en Likud (rechts) opvult. Volgens de verkiezingspolls kan Kadima momenteel rekenen op het verpletterende aantal van 40 zetels. Het partijprogramma bevat onder andere de volgende punten:

– De Israëlische natie heeft historisch recht op heel Israël. Echter, om een Joodse meerderheid te kunnen handhaven moet een deel van het Land Israël worden opgegeven. Alleen op die manier kan een Joodse en democratische staat worden gegarandeerd.
– Jeruzalem en de grote nederzettingen zullen onder Israëlische controle blijven vallen.
– De Road Map zal worden gehanteerd als de overeenkomst om het Israëlisch-Palestijns conflict te beëindigen en twee staten voor twee volken te bewerkstelligen.

De verschillende filmpjes op de site van Kadima benadrukken veelal dat Olmert niet onderdoet voor zijn charismatische en populaire voorganger Sharon. Sharon is in zijn leven vaak geïnspireerd door zijn huidige plaatsvervanger. Bovendien zet Olmert het beleid van Sharon voort en het is vooral dit beleid dat de burger steunt. Sharon streefde de veiligheid van Israël na door de Joodse meerderheid veilig te stellen. Kadima, onder leiding van Olmert, zet de

Advertentie (4)