MUNTEAN/ROSENBLUM, “To die for” : de magie van constructie en transformatie

Het werk van het kunstenaarsduo Markus Muntean en Adi Rosenblum is een intrigerende combinatie van schilderijen, fotografie, sculpturen en performances.

De uit Wenen afkomstige kunstenaars Markus Muntean (Graz, 1962) en Adi Rosenblum (Haifa, 1962)werken sinds 1992 samen. Tenstoonstellingen van hun werk bestaan uit een mengvorm van verschillende genres.Het kunstenaarsduo combineert sculpturen met schilderijen, en de foto’s in hun tableaux-vivants zijn niet alleen een platform van performances maar ook een visuele documentatie van een actie. Zowel in hun schilderijen, foto’s en "levende beeldhouwwerken" (bewegingloze acteurs die op de personages in de schilderijen lijken) spelen adolescenten de hoofdrol: jonge mensen op de drempel van volwassenheid, gekleed in sport- of vrijetijdskleding, afgebeeld op stedelijke non-plekken of in interieurs. De kunstenaars ontlenen beelden aan mode- en lifestylebladen om ze vervolgens te transformeren tot figuren zonder identiteit die met hun voorkomen herinneren aan christelijke iconografie.Spreuken en kreten staan in de marges van hun schilderijen opgetekend. Ze fungeren als onderschriften bij het werk en zijn afkomstig uit een steeds groeiend archief dat de kunstenaars bijhouden. Een witte kantlijn, een belangrijk onderdeel binnen de beelden van Muntean/Rosenblum, impliceert dat het werk niet geheel ontleend is, dat er sprake is van relativering en dat het niet compleet is.Muntean/Rosenblum’s manier van beeldcompositie suggereert dat hun schilderijen in een aantal onzichtbare stukken is verdeeld, zoals in digitale fotografie, waar schaduwen niet corresponderen met de figuren, en een omtrek of ruimte tussen elk lichaam of oppervlak bijna niet waarneembaar is.Elk element binnen het schilderij bestaat binnen zijn eigen ruimte, vreemd geïsoleerd van de context eromheen. Muntean/Rosenblum proberen een gevoel van spiritualiteit te destilleren uit het oppervlakkige, vervreemdende schouwspel van de consumentencultuur, waarin het alleen maar gaat om ‘aangepast gedrag’, om iedereen die hetzelfde doet. Constructie en transformatie zijn daarbij de magische woorden: de werkelijkheid is niet toegestaan te direct te zijn of te dichtbij te komen.Muntean en Rosenblum waren tussen 1995 en 1998 mede verantwoordelijk voor tentoonstellingen in Bricks & Kicks, een alternatieve ruimte in Wenen. Het Weense Secession toonde hen in in 2000 met "Where else". Het Londense ICA presenteerde afgelopen jaar Muntean/Rosenblum in de tentoonstelling "City racing". Muntean/Rosenblum namen in hetzelfde jaar deel aan de 2e Biënnale van Berlijn.De tentoonstelling Muntean/Rosenblum vindt plaats bij Stichting De Appel, Nieuwe Spiegelstraat 10, te Amsterdam.

Advertentie (4)