Na de intense winterregen zijn de oude rituele baden in Judea vol met water

Toegang tot de oude ritueel baden uit de late Tweede Tempel tijd gelegen nabij Neve Daniel in Gush Etzion.<br /> (fotocredit: GUSH ETZION ATVS)

Ten tijde van de tempel zouden pelgrims minstens drie keer per jaar naar Jeruzalem komen om de feestdagen van Pesach, Sjavoeot en Soekot te vieren. Voordat ze de stad binnengingen, stopten ze om zich onder te dompelen in een mikveh, een ritueel bad, om zichzelf te reinigen.

Tweeduizend jaar later lopen twee rituele baden dicht bij de zeer speciale plek waar pelgrims de eerste glimp van de heilige stad konden zien, weer vol met water dankzij de overvloedige winterregens en voor de vreugde van hedendaagse bezoekers.

“Deze twee mikveh’s bevinden zich op de bergweg, een van de drie wegen die Israël van noord naar zuid kruisten,” vertelde Assaf Brezis, manager van Gush Etzion ATV’s Tours.

“In de Talmoed is er een debat over de vraag of pelgrims zich moeten reinigen bij de ingang van Jeruzalem of wanneer ze de stad voor het eerst op hun weg zagen. Deze mikveh’s bevindt zich op slechts twee mijl van dit punt,” zei hij.

De riyuele baden bij Gush Etzion. Foto Jewish Virtueel Library

Het rituele bad ligt ten zuiden van Jeruzalem op de Westelijke Jordaanoever, in de buurt van de nederzetting Neve Daniel en het is een van de bestemmingen die deel uitmaken van de Gush Etzion ATV’s Tours.

“We brengen toeristen, veel joden maar ook christenen, mee om het land en de in de Bijbel beschreven plaatsen te verkennen. Het is zeer krachtig voor hen”, voegde Brezis toe. “Soms beginnen ze te huilen nadat ze de uitleg over het mikveh hebben gehoord.”

“Deze twee mikveh’s werden ontdekt in twee afzonderlijke opgravingen, respectievelijk geleid door archeologen David Amit en Yuval Peleg in 1990 en in 2000”, zei Dr. Yonatan Adler, een gastdocent aan de Yale University en een expert in oude rituele baden

“Ze dateren uit de vroege Romeinse periode of de late Tweede Tempelperiode, maar werden later ook gebruikt,” zei Adler. “Mikveh’s waren niet noodzakelijkerwijs verbonden met Jeruzalem, mensen dompelden zich helemaal onder voor rituele zuiverheid. We hebben ongeveer 1.000 rituele baden in het hele land ontdekt. De meeste van hen werden echter gebouwd in dorpen of naast andere voorzieningen zoals wijngaarden. Deze twee mikveh’s liggen in het midden van nergens, behalve de hoofdweg naar de stad. ”

De structuur van een van de rituele baden weerspiegelt ook hoe ze vroeger dienden als openbare baden voor grote menigten, niet alleen vanwege de ongewoon grote afmetingen.

“We hebben twee verschillende trappen en twee deuren naar de mikveh’s, gescheiden door een muur. We denken dat dit bedoeld was om diegenen te scheiden die zich nog moesten onderdompelen en dus nog steeds onzuiver waren, van diegenen die al puur uit het mikveh kwamen,” legde de archeoloog uit.

Adler wees er ook op dat volgens verschillende Joodse bronnen, waaronder Mishna en Tosefta, het rond deze tijd van het jaar was dat officials zouden worden uitgezonden om voor de mikveh’s in het hele land te zorgen.

“Op de 15e Adar lezen ze de megilah [Megilat Esther] in ommuurde steden, en zij maken de wegen en straten en de rituele waterbaden vast,” staat er in Mishna Shekalim 1: 1.

15 Adar markeert het Joodse feest van Poeriem, dat dit jaar op 10 maart zal vallen.

Advertentie (4)