Tel Aviv komt met masterplan om top toeristische bestemming ter wereld te worden

Tel Aviv – Jaffa. Screenshot YouTube

Als alles volgens het strategische langetermijnplan voor toerisme van de gemeente Tel Aviv-Jaffo verloopt, zal de stad in 2030 een van de meest populaire stedelijke bestemmingen ter wereld worden.

Na het toeristische jaar 2019, heeft de gemeente Tel Aviv-Yafo onlangs een ‘Masterplan’ onthuld waarin de behoeften van de stad worden beschreven om er een nog populairder vakantiebestemming van te maken: betere PR, een verbeterde toeristische infrastructuur en meer toeristen accommodaties.

“Het werk aan het Masterplan omvatte een diepgaand onderzoek en analyse van de stad vanuit een toeristisch perspectief. We hebben onze troeven en voordelen zorgvuldig beoordeeld, maar waren ook onwrikbaar in het aanpakken van de uitdagingen en gebreken”, aldus Eytan Schwartz, directeur media en communicatie bij de gemeente Tel Aviv-Yafo.

Uit het Masterplan-document bleek dat toeristen het meest hebben geklaagd over de hoge prijzen, de files, het ontbreken van een efficiënt vervoerssysteem en het gebrek aan betaalbare accommodaties.

Het doel van de stad is om deze zaken te verbeteren en zich te concentreren op het ontwikkelen van de meer onderscheidende en unieke zaken die Tel Aviv-Jaffo heeft te bieden.

Schwartz zei dat het ‘unieke DNA’ van Tel Aviv als toeristische bestemming op drie pijlers rust: “de oude stad Jaffo, onze belangrijkste attractie; de nieuwe stad – Tel Aviv, die wordt gekenmerkt door fenomenale stedelijke vitaliteit; en natuurlijk het strand, met zijn buitengewone kwaliteiten.”

Inderdaad, in de publicatie 20 bestemmingen voor 2020 prees het tijdschrift Forbes Magazine Tel Aviv als een plek waar “oude geschiedenis en modern leven samenkomen in de bruisende strandstad langs de mediterrane kust van Israël.”

Forbes was natuurlijk slechts een van de tientallen reismagazines en mediasites over de hele wereld om superlatieven te spatten over de sfeer van Tel Aviv en aantrekkelijk te zijn als toeristische bestemming. De Washington Post koos Tel Aviv als de eerste Israëlische stad die deel uitmaakte van een reisgids. Het tijdschrift Good Food van de BBC koos de stad aan zee als een van de top 10 bestemmingen voor fijnproevers in 2020. En Google rangschikte Tel Aviv dit jaar tot een van de meest populaire bestemmingen wereldwijd.

Naast al deze lofbetuigingen, was Tel Aviv in 2019 ook in de schijnwerpers toen Israel het Eurovisie Songfestival organiseerde, het grootste internationale evenement dat ooit in de stad werd gehouden in zijn 110-jarig bestaan.

“In de afgelopen jaren zijn we getuige geweest van een toeristisch wonder”, zei burgemeester Ron Huldai van Tel Aviv-Yafo. “Tel Aviv-Yafo was een kleine stad die maar door weinig toeristen werd bezocht. Het blijft een kleine stad, maar een stad wiens naam nu wereldwijd wordt erkend en veel mensen willen ervaren.”

“Het masterplan is bedoeld om de toeristische boom te ondersteunen, voorzichtig te beheren en verstandig te plannen voor de toekomst. Toerisme in Tel Aviv-Yafo is een zeer belangrijke economische motor voor de stad en het hele grootstedelijke gebied van Tel Aviv”, aldus Huldai.

Het Masterplan van Tel Aviv roept op om elk jaar nieuwe attracties te promoten en bestaande content toegankelijk te maken voor toeristen met betere informatiecentra, begeleidingsfaciliteiten, taaldiensten en transportinfrastructuur.

Het initiatief van de stad zal zich richten op specifieke nichemarkten, waaronder toerisme uit China, religiespecifiek toerisme en ‘zilvertoerisme’ gericht op het trekken van oudere toeristen, omdat de meeste toeristen thans in de leeftijdsgroep van 25-45 zijn, blijkt uit de publicatie van de gemeente.

Tel Aviv zegt, te midden van het potentieel van het aantrekken van Chinese toeristen, de stad de inspanningen zal verhogen om het ‘toeristenproduct’ van Tel Aviv aan te passen aan de unieke kenmerken van de Chinese markt, inclusief de goedkeuring van ‘China Ready’-norm door touroperators in de stad. (China-Ready betekent het hebben van tekens en inhoud in het Chinees op grote trekpleisters, het accepteren van Chinese betaalmethoden en zich bewust zijn van culturele verschillen).

Tel Aviv gelooft dat de stad de komende jaren ook meer Moslim en Arabische toeristen zal verwelkomen, zowel uit de regio als uit westerse landen, en joodse toeristen die geïnteresseerd zijn in het joodse culturele aanbod van de stad.

Het plan roept op om zich te richten op het upgraden van musea en andere Joodse erfgoedlocaties en tegelijkertijd het vergroten van “de reikwijdte van toeristische ervaringen met betrekking tot de Joodse geschiedenis en de Joodse religie.” Het ambitieuze plan vereist bijvoorbeeld de oprichting van een museum dat is gewijd aan de prestaties van het Joodse volk, een voor het “taalkundige wonder” dat Hebreeuws is, en rondleidingen door synagogen.

En ten slotte wil Tel Aviv zich inspannen om oudere toeristen aan te trekken, een niche die wereldwijd gestaag groeit.

Het Masterplan stelt grote projecten voor, zoals een joggingcursus op het water, een drijvend pretpark voor kinderen en een strand-zipline in het water.

In andere delen van de stad, zoals Yarkon Park (Ganei Yehoshua), roept het plan op om een ​​camping te creëren voor betaalbare, alternatieve accommodatie, gemeenschapstoerisme te ontwikkelen dat toeristen met de lokale bevolking en inwoners van Jaffa (Yafo), Neve Tzedek en de Jemenitische wijk samenbrengt en het promoten van bestaande culturele instellingen in het stadscentrum, zoals het Cameri Theater en de Israëlische Opera.

Het plan definieert 17 ‘toeristische zones’ in de stad, waarvan de helft al bestaat en de helft die de komende jaren nieuwe toeristische attracties zal krijgen. Deze zones zullen volgens het plan prioriteit krijgen bij de toekomstige ontwikkeling van het toerisme.

Het enthousiaste Masterplan spreekt ook over wens om nieuwe hotels te bouwen, te midden van een verwachte toename van het aantal toeristen dat een nacht in de stad doorbrengt. Volgens berekeningen wordt rekening gehouden met een jaarlijkse groei van tussen de 2,3 procent en 7,5 procent.

Er zal ook een focus liggen op het omzetten van bestaande gebouwen in hotels in industriële en zakelijke districten en het plan roept op om in de komende jaren een grotere prioriteit aan deze projecten te geven gezien de financiële prikkels voor ontwikkelaars en de kortere tijd die nodig is om in te stellen.

Het reguleren en verbeteren van de huurmarkt voor toeristen is ook een prioriteit van het Masterplan. Tel Aviv is een van de 10 duurste steden ter wereld om een ​​Airbnb-appartement te huren met zo’n 17.000 van dergelijke huurwoningen in de hele stad, tegen prijzen die ‘tot de hoogste ter wereld’ behoren.

Het Masterplan geeft aan dat de gemeente zal beginnen met “actieve maatregelen om het aantal appartementen te verminderen die in feite hotels zijn geworden.”

De gemeente moedigt bewoners aan om toeristen in hun huizen te ontvangen of hun appartementen te verhuren als ze zelf op vakantie zijn. Maar het maakt bezwaar tegen de nieuwe situatie die is ontstaan, waarbij duizenden appartementen niet langer beschikbaar zijn op de huurmarkt voor Israëli’s en uitsluitend voor toeristen bestemd zijn, aldus het plan.

Om een ​​huurmarkt te handhaven die een evenwicht biedt tussen de vraag van toeristen en de kwaliteit van het leven van de bewoners, “zal de stad samen met de regering van Israël stappen ondernemen om appartementen te regelen die alleen aan toeristen worden verhuurd.”

Om ervoor te zorgen dat de lokale bevolking niet hetzelfde lot ondervindt als andere drukbezochte steden, zoals Amsterdam of Barcelona, ​​legt het plan van Tel Aviv de nadruk op duurzame ontwikkeling en wordt rekening gehouden met het welzijn van stadsbewoners, inclusief het behoud van het karakter van de buurten.

“De gemeentelijke visie op toerisme heeft tot doel onze stad te positioneren als een toonaangevende stedelijke bestemming, terwijl het toeristenproduct voortdurend wordt vernieuwd en prioriteit wordt gegeven aan de zorgen van de inwoners van de stad. Wij geloven dat de sleutel tot het creëren van een goede stad voor toeristen ligt in het vinden van de juiste balans tussen de behoeften van de lokale bevolking en die van de bezoekers”, aldus Udi Carmely, stadsingenieur bij de gemeente Tel Aviv-Yafo.

En het is niet alleen Tel Aviv dat een toeristengroei kent, in 2019 verwelkomde Israël als geheel meer dan 4,5 miljoen toeristen en verwelkomde de luchthaven Ben Gurion van Tel Aviv 24 miljoen internationale passagiers, een toename van circa 1,6 miljoen vergeleken met 2018.

Er zijn 140 luchtvaartmaatschappijen met directe vluchten naar Tel Aviv, volgens de woordvoerder van de gemeente. De belangrijkste landen waaruit volgens die gegevens in 2019 toeristen naar Israël vliegen – en die tezamen meer dan 50 procent van de passagiers uitmaken – zijn Turkije, Verenigde Staten, Italië, Frankrijk, Griekenland, Duitsland, Rusland, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Oekraïne.

Advertentie (4)