Israëlische onderzoekers meten magnetisch veld van de aarde op de dag dat Jeruzalem door de Babyloniërs werd verwoest

Een team van Israëlische onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv, de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en de Israel Antiquities Authority hebben het magnetisch veld van de aarde kunnen meten op de dag dat Jeruzalem door de Babyloniërs werd verwoest.

De baanbrekende studie die zondag in het tijdschrift PLOS ONE werd gepubliceerd, helpt de verwoesting van Jeruzalem op nieuwe manieren te begrijpen, maar heeft ook implicaties voor hedendaagse aspecten van het leven zoals navigatiesystemen en het milieu zegt Yoav Vaknin van de Universiteit van Tel Aviv in een persbericht.

Dr. Yiftah Shalev naast de vernielde aardewerkvaten uit de Eerste Tempel die werden gevonden op de plaats met overblijfselen van de 586 vChr vernietiging van Jeruzalem door de Babyloniërs bij opgravingen in het Stad van David Park in Jeruzalem. Foto Shai Halevi / Israel Antiquities Authority

Na maanden van belegering, braken in augustus 586 voor de gewone jaartelling de Babylonische troepen door de muren van Jeruzalem en staken de stad in brand, inclusief de Joodse Tempel.

Het moment markeerde een van de meest dramatische gebeurtenissen in de Joodse geschiedenis en wordt tot op de dag van vandaag herdacht met het vasten op de 9e dag van de joodse maand Av. Eeuwen later zou dit ook de dag worden waarop de Tweede Tempel in het jaar 70 van de gewone jaartelling door de Romeinen werd vernietigd.

Op slechts een steenworp afstand van de Tempelberg werd ook een prominent gebouw van twee verdiepingen, waarschijnlijk gebruikt voor administratieve doeleinden, in brand gestoken. Meer dan 2600 jaar later vertegenwoordigen de verkoolde balken en stenen die zijn blootgelegd in de opgraving op de Givati-parkeerplaats in het City of David National Park in de oude stad van Jeruzalem, een levendig getuigenis van die pijnlijke dagen, waarvan de gebeurtenissen in de Bijbel worden beschreven.

Van links-rechts: Prof. Yuval Gadot, TAU-promovendus Yoav Vaknin, IAA-archeoloog Dr. Yiftach Shalev op de plaats waar overblijfselen van de 586 v.Chr. Vernietiging van Jeruzalem door de Babyloniërs werden ontdekt in het Stad van David Park in Jeruzalem. Foto Shai Halevi / Israel Antiquities Authority

Onder de meest opvallende overblijfselen van het gebouw, zagen de archeologen verschillende fragmenten van een verfijnde gipsvloer. Die stukjes, die millennia lang in dezelfde positie zijn blijven liggen, bleken essentieel te zijn voor het meten van de intensiteit en richting van het magnetische veld van de aarde.

“Een van de doelen van het laboratorium is om te begrijpen hoe het magnetische veld zich in het verleden gedroeg, voordat er zo’n 400 jaar geleden is begonnen met directe metingen,” zei Vaknin.

Givati ​​Parking Lot-opgravingen in het City of David Park in Jeruzalem, een plek waar overblijfselen werden ontdekt van de 586 vChr vernietiging van Jeruzalem door de Babyloniërs. FotoShai Halevi / Israel Antiquities Authority

In de loop van de tijd is het verzamelen van gegevens uitgebreider en nauwkeuriger geworden. De wiskundige Carl Friederich Gauss ontwikkelde in de 19e eeuw een systeem om de intensiteit van het magnetisch veld te meten. Tegenwoordig worden satellieten gebruikt. Maar er blijven nog veel raadsels over.

Hoewel de richting momenteel en in de moderne geschiedenis in verband wordt gebracht met het geografische noorden, waardoor het eeuwenlang een pijler van navigatiesystemen is geworden, is uit het verleden bekend dat het magnetische veld volledig neutraal was of zelfs naar het zuiden wees.

TAU-promovendus Yoav Vaknin neemt metingen van een vloer die tijdens de 586 vChr verwoesting van Jeruzalem door de Babyloniërs bij opgravingen in het Stad van David Park in Jeruzalem instortte. Foto Shai Halevi / Israel Antiquities Authority

Wanneer objecten die magnetische mineralen bevatten en blootgesteld worden tot zeer hoge temperaturen, worden die mineralen opnieuw gemagnetiseerd en registreren daarom de richting en de grootte van het magnetisch veld op dat moment.

Artefacten zoals aardewerk, stenen en tegels, die worden gebakken in ovens, fornuizen en kalkovens, kunnen allemaal deze gegevens verstrekken. Maar de datering kan nooit tot op het jaar nauwkeurig zijn. Omgekeerd, indien gedocumenteerd, kunnen vernietigde lagen worden vastgepind op een specifiek moment – in het geval van Jeruzalem in 586 voor de gewone jaartelling – wat een unieke kans biedt.

As van de verwoesting van Jeruzalem in 586 vChr door de Babyloniërs op de opgravingslocatie in het Stad van David Park in Jeruzalem. FotoShai Halevi / Israel Antiquities Authority

“We dateerden de vernietiging van het gebouw tot 586 voor de gewone jaartelling. – de vernietiging van Jeruzalem door de Babyloniërs-, gebaseerd op vernielde aardewerken vaten die typisch waren voor het einde van de Eerste Tempelperiode, die op de vloer werden gevonden. Afgezien van het kapotte keukengerei vonden we tekenen van verbranding en grote hoeveelheden as ”, verklaarden de directeuren van de opgraving, Dr. Yiftah Shalev van de IAA en Gadot van TAU in het persbericht.

Verbrande steunbalken. Screenshot YouTube

Vaknin concentreerde zich op het meten van het magnetische veld van de talrijke fragmenten van de vloer die overal verspreid waren, en ontdekte dat ze ongeacht hun positie dezelfde magnetische richting registreerden.

“Het meten van magnetische gegevens van een vloer die duizenden jaren geleden is verbrand, is niet triviaal”, aldus Shaar. “We moesten de magnetische deeltjes karakteriseren, begrijpen hoe de magnetische data in het materiaal werd gecodeerd en meettechnieken ontwikkelen om deze data te kunnen lezen. De natuur heeft het ons niet gemakkelijk gemaakt. Een belangrijk deel van het analytische werk dat we doen in het paleomagnetische laboratorium is dus het onderzoeken van de magnetische eigenschappen van de archeologische materialen. Gelukkig was Yoav in deze specifieke studie in staat de magnetische code van de natuur te ontcijferen en ons belangrijke informatie te geven vanuit verschillende invalshoeken: historisch, archeologisch en geomagnetisch. “

De ontdekte monumentale vloer. Screenshot YouTube

Artefacten uit dezelfde periode die zijn verplaatst, kunnen informatie geven over de grootte van het magnetische veld, maar niet over de richting ervan. In de toekomst zullen onderzoekers dit systeem echter ook kunnen gebruiken om de overblijfselen die ze ontdekken te dateren.

Het team werkt al aan soortgelijk onderzoek naar vernietigde lagen uit verschillende perioden op andere locaties, zoals die veroorzaakt door de Assyrische verovering in de 8e eeuw voor Christus.

Het uiteindelijke doel is om een ​​nieuw systeem van nauwkeurige datering te creëren op basis van het magnetische veld van de aarde.