Nieuw boek met foto’s van vrouwen uit de Bijbel

Dina de dochter van Leah. Foto Dikla Laor.

Na het grote succes van haar eerste boek, Women in the Bible on the Golan Landscape, waarin onder andere Eva, Sarah, Rebecca, Leah en Rachel door de Israëlische fotografe Dikla Laor worden afgebeeld, komt er binnenkort een tweede boek van haar uit van minder bekende vrouwen uit de Bijbel.

Laor, die het project in 2013 begon, vertelde de Times of Israel in een recent interview dat ze schat dat ze slechts ongeveer een derde van de vrouwen met de naam in de Bijbel heeft genoemd.

Het tweede boek, dat nog niet is gepubliceerd, en dat tot nu toe slechts 20 foto’s op zijn naam heeft staan, zal nog minder bekende namen hebben, zoals de Egyptische koningin Taphenes en de vrouwen van Shaharaim Hushim, Baara en Hodesh. Het lijdt geen twijfel dat deze minder herkenbare namen voor Laor net zo opmerkelijk zijn.

Het eerste boek werd in april 2019 met veel bijval gepubliceerd, alle kopieën zijn over de hele wereld uitverkocht, vertelde Laor aan NoCamels, wat de Israëlische fotograaf ertoe aanzette haar zoektocht voort te zetten. De nieuwere foto’s, sommige met meerdere vrouwen in één frame, zullen deel uitmaken van haar tweede boek, dat ze in twee jaar in plaats van zes wil voltooien.

Laor zegt dat ze de immense populariteit van haar eerste boek, dat kopers van over de hele wereld heeft getrokken, niet verwachtte. Vanwege de internationale bekendheid van het eerste boek zal het tweede boek in het Engelse oriëntatie zijn, met Hebreeuwse vertaling.

Laor besloot dat ze haar tweede boek zou gebruiken om zich te concentreren op meer onbekende verhalen uit de Hebreeuwse Bijbel, over vrouwen – wat ze ‘karakters uit de achterkant van de Bijbel’ noemt.

Sarah en Isaac. Foto Dikla Laor. <br />

‘En ze zei: Wie zou tegen Abraham hebben gezegd dat Sara kinderen kon zogen? want ik heb hem op zijn oude dag een kind gebaard. ” Genesis 21, 7

Voor al haar foto’s stileert Laor de fotoshoots zelf. Ze kiest zorgvuldig de stoffen en kleuren van hun jurk. De meeste vrouwen die ze uitkiest zijn vrienden en familie. Sarah en Isaac werden gespeeld door haar moeder en jonge zoon. Extra betekenis aan de foto is de 130 jaar oude stof die Laors moeder droeg en die volgens haar toebehoorde aan haar grootvader in Tunis.

Laor nam zelf de rol aan van Hanna, de moeder van Samuel, gekleed in blauw waarvan ze zegt dat het voor zuiverheid is.

Dikla Laor als Hanna, de moeder van Samuel. Foto Dikla Laor

 Bovendien maakte zijn moeder een kleedje voor hem, en bracht het hem van jaar tot jaar, toen ze met haar man kwam om het jaarlijkse offer te brengen. ״ Samuël 1: 2; 19

Op de foto naait Laor, als Hanna, een mantel voor haar zoon, wat het verhaal uit de Bijbel is. ‘Waarom ik ervoor heb gekozen te vermelden dat ze zijn jas aan het naaien is? Elke keer dat Shmuel (Samuel) wordt genoemd, draagt ​​hij altijd een jas, ‘ zegt ze, ‘en toen hij stierf, en de heks zijn ziel voor de koning bracht, zei ze tegen hem: ‘Ik zie een oude man met een jas. . ‘ Zo wist je dat hij het was. Wat het betekent is dat de invloed van zijn moeder zo sterk was, dat het zijn hele leven bij hem was en zelfs na zijn dood. “

Laor woont sinds 2005 op de Golanhoogten en maakt daar haar foto’s omdat ze zegt dat de unieke en diverse omgeving, inclusief bergen die veranderen met het seizoen, gedroogde aarde in de zomer en groen in de winter, haar veel afwisseling geven. showcase als achtergrond van haar werk.

Taphath en Basemath, de dochters van Salomo. Foto Dikla Laor

“De zoon van Abinadab, in het hele land van Dor; hij had Taphath, de dochter van Salomo tot vrouw … Ahimaaz, in Naftali; hij nam ook Basemat, de dochter van Salomo, tot vrouw ”, koning 1, 4, 11, 15

Hoewel ze precies weet wat ze uit de foto wil, inclusief hoe het model eruit zal zien, wat ze zal dragen en wat ze gaat doen, zegt Laor dat ze vaak op het juiste moment in het seizoen moet wachten om de film vast te leggen. juiste moment.

“Tachtig procent van de foto’s wordt gemaakt in het zuiden van de Golanhoogten, waar ik woon”, zegt ze. “Dit zijn archeologische en natuurlijke plekken, er worden niet veel foto’s gemaakt op waterlocaties. Ik maak de foto’s meestal waar het geel en droog is. Tenzij ik iets wil zeggen dat voortplanting en baren en nieuw leven betekent. Daar ga ik de foto’s maken in de winter als het groen is. “

De vrouw van Phinehas, de schoondochter van Eli. Foto Dikla Laor<br /><br /><br />

‘En zijn schoondochter, de vrouw van Pinehas, was in verwachting en stond op het punt bevallen te worden; en toen ze het nieuws hoorde, dat de ark van God was meegenomen en dat haar man en schoonvader dood waren, boog ze zich en bracht voort; want haar pijnen kwamen plotseling over haar. ” Shmuel 1 4 19

Hoewel de meeste mensen het verhaal kennen van de ark van Noach en de zondvloed die plaatsvindt in Genesis, weten minder mensen van de vrouwen van de zonen van Noach. Ze worden genoemd in de Hebreeuwse Bijbel (Oude Testament), en Laor ziet ze als onderdeel van de wedergeboorte van een nieuwe wereld.

‘De omslag van mijn eerste boek was Eve. Omdat ze de moeder is van de hele mensheid. Na de zondvloed stierf de hele mensheid. Dus de vrouwen van zijn zoons zijn de Eva’s van de nieuwe generatie. “

Laor toonde dit door de vrouwen groen te kleden om geboorte en nieuw leven te vertegenwoordigen.

De vrouwen van Noachs zonen. Foto Dikla Laor.

‘Ga uit de ark, gij en uw vrouwen, en uw zonen, en de vrouwen van uw zoons met u … en wees vruchtbaar en vermenigvuldig u op aarde.’ Genesis, 8, 16-17

Laor zegt dat de laatste foto die ze maakte (voorafgaand aan de publicatie van dit artikel) de foto was van Manoah’s vrouw, een niet nader genoemde figuur in het boek Rechters die Simsons moeder wordt. Een onvruchtbare vrouw, volgens het verhaal, lijkt een engel haar zwangerschap te onthullen.

De foto is heel bijzonder voor Laor omdat zij degene was die de vleugels van de engel op de foto maakte. Ze creëerde ze op basis van een frame van karton, ijzer en schuim. Toen het frame klaar was, bedekte ze het hele oppervlak met veren en harige stoffen en schilderde het vervolgens in de kleuren zwart en bruin.

In de interpretatie van Laor is Manoah’s vrouw gekleed in dramatische kleuren rood en blauw, waarvan ze uitlegt dat het bedoeld is om haar op Maria, de moeder van Yeshua (Jezus), te laten lijken. Volgens het verhaal verwekte Manoah’s vrouw Simson via de engel.

Manoah’s vrouw. Foto Dikla Laor

‘En de engel Gods kwam wederom tot de vrouw, terwijl ze op het veld zat; maar Manoah, haar man, was niet bij haar. ” Rechters 13, 9

“Daarom koos ik ervoor om haar als Maria te kleden, om te zeggen dat ze door God bevallen was”, zegt Laor.

“Als je het beeld voor het eerst ziet, oordeel je het soms technisch. Maar zolang je het ziet en de verhalen leert kennen, ontdek je nieuwe dingen over de foto. Waarom heb ik deze beslissing genomen? Niets ervan is spontaan. Bij elke foto valt wel iets te vertellen”, vertelt ze aan NoCamels.

Het boek kan worden voorbesteld via deze link.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)