Israëlische apps bepalen je risico op coronavirus en waarschuwen als je in de buurt was van een besmet persoon

Hamagen app. Foto ministerie van Volksgezondheid

In Israel is het al normaal dat je constant in de linker bovenhoek van je smartphone scherm “Stay Home” ziet staan. Maar er zijn meer apps. De ene app vertelt je of je in de buurt van iemand bent geweest die besmet is met het coronavirus, een andere is bedoeld om te beoordelen of je COVID-19 hebt op basis van het geluid van je stem.

In ‘startup nation’ Israël, met bijna 10 procent van alle werknemers die in de hightech werken, heeft de coronavirus pandemie een golf van nieuwe technologieën het licht doen zien die allemaal zijn ontworpen om het risico op besmetting te beperken.

De NGO Start-Up Nation Central heeft een directory samengesteld van ongeveer 70 Israëlische technologiebedrijven die apps en andere technologieën ontwikkelen tegen het nieuwe virus, dat meer dan 4.000 mensen in het land heeft besmet.

Een app die opvalt en die ikzelf ook heb geïnstalleerd, is Hamagen. Hebreeuws voor ‘het schild’. Deze app is eerder deze maand gelanceerd door het ministerie van Volksgezondheid. Het is beschikbaar voor Android-telefoons op Google Play en iPhone in de App Store.

Met behulp van geolocatie-technologie informeert de app gebruikers of je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is met het coronavirus.

Hamagen is beschikbaar in vijf talen en is inmiddels door meer dan een miljoen gebruikers gedownload.

Natuurlijk is het iedere keer als terug in huis komt weer spannend wat de app meldt. Aan de andere kant geeft het ook een zekere rust om te weten dat je minder risico hebt gelopen.

“De applicatie is een technologisch middel dat bedoeld is om ieder van ons de mogelijkheid te geven nauwkeurig en onmiddellijk te weten of we in contact zijn geweest met een persoon die besmet is met het coronavirus”, zei het Ministerie van Volksgezondheid in een verklaring toen de app werd vrijgegeven, met de uitleg dat het bedoeld was om het voorheen moeizame en inefficiënte proces te stroomlijnen.

Hamagen werd gelanceerd te midden van een controverse over de plannen om de Israëlische interne veiligheidsdienst Shin Bet te betrekken bij de bestrijding van het virus.

Critici waarschuwden dat het verlenen van toegang tot persoonlijke apparaten aan een krachtige inlichtingendienst zonder rechterlijk bevel een onherroepelijke tegenslag zou kunnen betekenen in het streven naar bescherming van gegevens van burgers.

Het Hooggerechtshof oordeelde dat elke Shin Bet-betrokkenheid parlementair toezicht vereiste. Het bureau zei dat het tot nu toe ongeveer 500 dragers van het coronavirus heeft geïdentificeerd die vervolgens positief voor de ziekte zijn getest.

De tracking, die locatiegegevens van mobiele telefoons, creditcardgegevens en andere digitale informatie gebruikt, is bedoeld burgers om te waarschuwen en in quarantaine te plaatsen als mensen binnen twee meter, gedurende 10 minuten of meer, met iemand waren die de laatste 14 dagen besmet was of in quarantaine had moeten zitten.

Het Ministerie van Defensie heeft ondertussen ondersteuning verleend aan een Israëlische startup genaamd Vocalis Health, die een app ontwikkelt die COVID-19 kan diagnosticeren op basis van het geluid van iemands stem.

“We werken de klok rond”, vertelde Tal Wenderow, mede-oprichter van de startup, aan AFP nieuwsagentschap.

Stemmonsters van virusdragers in verschillende ziektestadia en monsters van niet-geïnfecteerde mensen worden momenteel verzameld, met als doel een op kunstmatige intelligentie gebaseerd algoritme te ontwikkelen om de ‘vocale vingerafdruk’ van COVID-19 te detecteren.

Gezondheidswerkers kunnen dan gebruikers in vroege stadia van de ziekte waarschuwen en de app gebruiken om de verspreiding ervan onder de bevolking te volgen.

De reacties van mensen die stemmonsters wilden geven, waren ‘overweldigend’, zei Wenderow. Naast het helpen voorkomen van nieuwe infecties, kan de app ook zorgen dat patiënten thuis kunnen worden gecontroleerd, voegde hij eraan toe.

Sheba Medical Center, het grootste ziekenhuis van het land, gebruikt al nieuwe technologieën om het personeel dat voor coronavirus patiënten zorgt te beschermen.

“Het leidende principe is om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk fysiek contact is tussen medische teams en patiënten”, zegt prof. Eyal Leshem, directeur van Sheba’s centrum voor (reis)geneeskunde en tropische ziekten.

Daartoe volgt Sheba patiënten in milde toestand door middel van ‘telegeneeskunde’, waardoor vitale functies aan het personeel kunnen worden doorgegeven via sensoren die zijn aangesloten op de telefoon van een patiënt “zonder dat direct contact nodig is”, vertelde Leshem aan AFP.

“We gebruikten dit bij onze behandeling van de patiënt – nu we overschakelen van insluiting naar mitigatie, gaan we dezelfde technologieën gebruiken om patiënten thuis te monitoren”, zei Leshem.

Sheba heeft ook een innovatie- en onderzoekscentrum dat bezig is om “alle metadata van COVID-19-patiënten” te verzamelen.

“Nu we meer en meer gegevens hebben verzameld, kunnen we markers van ernstige ziekten identificeren, prognostische factoren voor gehospitaliseerde patiënten op alle niveaus identificeren en deze gegevens mogelijk gebruiken om behandelmogelijkheden te identificeren”, zei hij.