Spraakanalyse uit Israël om de gemoedstoestand van thuiswerkers te controleren

Foto Nemesysco

Nu veel werknemers over de hele wereld thuis werken als gevolg van de Covid-19-pandemie, maken sommige werkgevers zich zorgen over hoe de productiviteit van werknemers kan worden gehandhaafd.

De Israëlische hightech onderneming Nemesysco is biedt haar stem analyse-technologie aan als oplossing op het welzijn van een werknemer op afstand te monitoren.

De technologie van Nemesysco luistert in stilte mee naar werknemers terwijl ze spreken op Zoom en in andere platforms, op zoek naar veranderingen in emoties die mogelijke “rode vlaggen oproepen”. Dat omvat stress, frustratie en vermoeidheid, maar ook motivatie of enthousiasme.

“Managers kunnen nooit volledig begrijpen en meten hoe deze nieuwe omstandigheden de prestaties en algehele gemoedstoestand van hun werknemers beïnvloeden”, aldus het bedrijf in een verklaring. Vandaar de behoefte aan oplossingen voor monitoring op afstand.

Nemesysco zegt dat de interesse om haar technologie op deze manier te gebruiken afkomstig is van klanten, waaronder grote ondernemingen en overheidsorganisaties in het Verre Oosten, India, Europa en Mexico.

Nemesysco’s LVA-technologie (Layered Voice Analysis) draait op de achtergrond mee tijdens gesprekken en meet “ongecontroleerde psychofysiologische veranderingen in de stem”.

ANIMA Polygraph in Hongarije gebruikt Nemesysco al een paar jaar bij klanten in de bank- en verzekeringssector. Hoewel de technologie voornamelijk werd gebruikt in het rekruteringsproces, passen de klanten van ANIMA het nu toe om de mentaliteit van hun werknemers die gedwongen worden om thuis te werken beter te begrijpen. Volgens György Kis, de CEO van ANIMA, is dit nodig om de continuïteit van het bedrijf en de diensten die zij bieden te behouden.