Israëlische onderzoekers zetten stap voorwaarts in poging ‘de corona vijand te begrijpen’

Coronavirus
Ter illustratie. Screenshot YouTube

Nadat ze vier voorheen onbekende eiwitten hebben geïdentificeerd die mensen produceren als gevolg van COVID-19, zeggen Israëlische onderzoekers dat ze een stap voorwaarts hebben gezet in hun pogingen de effecten van het coronavirus beter te begrijpen.

Ook hebben ze 19 peptiden, korte ketens van aminozuren, geïdentificeerd die niet eerder in de lichamen van geïnfecteerde mensen werden gevonden.

Volgens Noam Stern-Ginossar, een wetenschapper achter de peer-reviewed studie die zojuist in Nature is gepubliceerd, kennen de wetenschappers de vijand nu beter.

“In de strijd tegen het virus proberen we elke verandering die door het virus wordt veroorzaakt, elk aspect van de immuunrespons te identificeren, omdat het met medicijnen kan helpen om de impact ervan te stoppen”.

“We weten nog niet wat de nieuw geïdentificeerde eiwitten en peptiden doen, maar als we beginnen om ze te begrijpen, kunnen ze mogelijk nieuwe doelwitten voor medicijnen zijn”, zei Stern-Ginossar.

“Hoe beter we de processen begrijpen die plaatsvinden in de ge infecteerde cellen, hoe groter onze kans om het virus te elimineren,” zei ze.

Samen met een onderzoeksgroep onder leiding van Nir Paran en Tomer Israely van het Israel Institute for Biological Research, infecteerde Stern-Ginossar van de afdeling Moleculaire Genetica van het Weizmann’s Institute, in een laboratorium menselijke cellen met het coronavirus om te analyseren welke eiwitten het virus precies bevat en wat hen ertoe aanzet ertoe het te produceren.

Noam Stern-Ginossar van het Weizmann Institute of Science (met dank aan het Weizmann Institute of Science)

Stern-Ginossar hoopte samen met haar promovendi Yaara Finkel en Orel Mizrahi een of twee nieuwe eiwitten te vinden, maar waren stomverbaasd over hun ontdekking dat ze maar liefst vier volledig nieuwe eiwitten vonden, evenals 19 peptiden, die in wezen kleine eiwitten zijn, verschillende versies van eiwitten die al waren geïdentificeerd,” zei ze.

Het is algemeen bekend dat wanneer het coronavirus het lichaam van een patiënt binnendringt het virus het lichaam ertoe aanzet eiwitten te produceren die het virus helpen zich te vermenigvuldigen, te gedijen en zich door het lichaam te verspreiden.

Tot nu toe dacht men dat er 26 van dergelijke eiwitten waren, het nieuwe onderzoek zet het aantal op 30, plus de 19 peptiden, en Stern-Ginossar zei dat ze gelooft dat dit een alomvattend beeld is.

Sommige van de eiwitten veroorzaken de ravage van het immuunsysteem dat kenmerkend is voor COVID-19, en daarom geloven veel wetenschappers dat het begrijpen en ontwapenen ervan cruciaal zou kunnen zijn voor de ontwikkeling van geneesmiddelen.

“Het virus is als een recept dat het lichaam vertelt wat het moet maken, waardoor het virale eiwitten aanmaakt, en deze eiwitten repliceren het virus om nieuwe cellen te infecteren”, legt Stern-Ginossar uit.

“Sinds januari kennen we de genetische volgorde van het coronavirus. Nu hebben we een veel duidelijker beeld welke eiwitten het virus maakt als het de cellen van de patiënt infecteert, ”zei ze.