Een door Israëliërs gemaakt algoritme is de meest productieve en creatieve ontwerper ter wereld

Screenshot Tailor Brands

Wat krijg je als je een technoloog, een creatieve ontwerper en een marketingprofessional combineert? Dan krijg je in het geval van de Israëlische startup, Tailor Brands, een product met miljoenen gebruikers dat op weg is om de Wix van de merkwereld te worden.

Tailor Brands is opgericht in de veronderstelling dat elk bedrijf een logo nodig heeft, maar niet iedereen de kosten kan betalen om een ​​professioneel ontwerpbedrijf of een creatieve ontwerper in te huren.

Dus Yali Saar, Tom Lahat en Nadav Shatz, drie Israëliërs die in New York werkten en studeerden, staken de koppen bij elkaar en richtten een bedrijf op dat een AI-algoritme ontwikkelde dat in staat is om voor elke gebruiker een ​​logo op maat te maken, en daarnaast ook vragen kan beantwoorden en feedback geven.

“Het idee was bizar, zelfs voor ons. Creatieve automatisering is een uitdaging. Het idee dat we het algoritme zouden leren ontwerpen, viel buiten de gebaande paden ”, zei Yali Saar, CEO van Tailor Brands in een interview met CTech. “We zijn begonnen door Tom (de Chief Design Officer van het bedrijf) te vragen een logo en een website te maken”, herinnert hij zich.

“We bouwden vervolgens een beslissingsboom door elke stap van het creatieve proces op te splitsen, die Nadav vervolgens kon omzetten in een algoritme voor machine learning dat bij elk gebruik beter wordt”, zei Saar, terugdenkend aan de begindagen van het bedrijf vanuit een Brooklyn. appartement met de metrolijn die buiten hun raam loopt.

Het maken van een logo met behulp van het Tailor Brand-platform is erg eenvoudig. Het enige dat je nodig hebt, is een naam en een algemeen concept en het algoritme doet de rest, zoals iedereen gratis kan uit proberen op de website van het bedrijf.

Door middel van een reeks leidende vragen, vraagt ​​het platform je om de naam van je merk en optionele slogan in te voegen, een pictogram of centraal thema te selecteren, te kiezen uit een verscheidenheid aan lettertypen, stijlen, kleuren en texturen en binnen enkele minuten produceert het verschillende voorstellen, die de gebruiker kan dan afstemmen totdat het gewenste resultaat is bereikt.

Het eerste proces wordt gratis aangeboden, met extra optionele functies, zoals het ontwerpen van een website op basis van het logo-ontwerp, het vinden van een beschikbaar domein ervoor, het maken van merkontwerpen voor sociale media-accounts en merkartikelen van het bedrijf, tegen extra kosten.

Saar wuifde het idee weg dat Tailor Brands banen van mensen aannam door het werk van creatieve afdelingen te vervangen door een algoritme. “Heeft Wix meer of minder banen gecreëerd? Heeft de digitale camera ertoe geleid dat meer of minder mensen fotograaf zijn geworden? ” daagde hij uit. “Nieuwe technologieën creëren meer banen dan ze elimineren.”

Tailor Brands streeft er niet naar om creatieve ontwerpers of high-end merkbedrijven te vervangen, waarvan de kosten onbetaalbaar kunnen zijn, maar biedt wel een oplossing voor miljoenen kleine ondernemingen, met name microbedrijven en solopreneurs, die een logo en een basismerk nodig hebben managementcapaciteiten om hun bedrijf een vliegende start te geven. “Voor elk bedrijf dat de diensten kan betalen, zijn er tientallen, zo niet honderden die dat niet kunnen. Het idee achter Tailor Brands was om de ontwerpindustrie te democratiseren door creativiteit als dienst aan te bieden, ”legt Saar uit.

Gelukkig voor het bedrijf heeft Covid-19 geleid tot een stroom van dergelijke bedrijven, waarvan vele in de bloeiende e-commerce-sector. Tailor Brands werft momenteel 700.000 nieuwe gebruikers per maand, bereikt maar liefst 25.000.000 gebruikers in 120 landen en territoria over de hele wereld, en positioneert zichzelf als het grootste platform in zijn soort.

“2020 was een gek jaar. We zijn met bijna 100% gegroeid en verwachten een nog grotere sprong in 2021 ”, aldus Saar. Net als Wix en Fiverr, twee andere bekende Israëlische bedrijven, is de groei van Tailor Brands tijdens de pandemie versneld. “De werkloosheid stijgt. Mensen zijn op zoek naar een alternatief inkomen. Meer dan acht miljoen nieuwe bedrijven sloten zich aan bij het platform en het zijn allemaal bedrijven die voorheen niet bestonden ”.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!

Advertentie (4)