Kan een kunstmuseum de stervende Dode Zee redden?

“Salt Veins” in de Dode Zee. Foto door Tzvika Stein via ISRAEL21C

Toen in 2011 1.200 Israëliërs naakt poseerden aan de Dode Zee voor de Amerikaanse kunstfotograaf Spencer Tunick, hoopte projectinitiator Ari Leon Fruchter dat de oogverblindende beelden een golf van activisme zouden veroorzaken om het unieke zoutwatermeer te redden.

Maar hoewel ‘Naked Sea‘ door een half miljard mensen werd bekeken, was de situatie een paar jaar later alleen maar verslechterd. In feite was de plek waar de foto’s waren gemaakt, ingestort tot een gigantisch zinkgat.

De Dode Zee, de laagste plek op aarde, krimpt snel en dramatisch als gevolg van verdamping en industriële winning van zijn mineralen.

De Amerikaanse fotograaf Ronnie Turner nam deze foto van de Dode Zee die door GuruShots-leden werd uitgeroepen tot Topfoto, via ISRAEL21C

Fruchter ontdekte dat dit oude wereldwonder binnen 50 jaar niets meer zal zijn dan een reeks droge zinkgaten als het niet wordt gestabiliseerd met een gestage toevoer van zoet water.

“Ik kan het niet alleen redden, maar ik kan wel helpen het te behouden door middel van kunst”, zegt Fruchter tegen ISRAEL21c.

Fruchter werkte bij de lancering van het Dead Sea Revival Project samen met Noam Bedein. Noam begon in 2016 met het maken van time-lapse-foto’s om de veranderingen in de Dode Zee te illustreren.

“Triple Sinkhole Sunrise” aan de Dode Zee. Foto door Ilan Shacham uit Israël via ISRAEL21C

Ter gelegenheid van Earth Day 2021 hebben het Dead Sea Revival Project en het online fotografieplatform GuruShots de internationale Dead Sea Life-fotowedstrijd opgezet.

“Salty Sunrise” door Meital Bitton uit Israël, via ISRAEL21C

De top 40 van de 13.123 ingezonden foto’s uit 40 landen – waaronder Jordanië, Bahrein, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten – waren te zien op Earth Day, 22 april, in het Arad Cultural Center en online in het virtuele Dead Sea Museum.

Mario Troiani werd voor deze foto uitgeroepen tot Topfotograaf in de Dead Sea Life-fotowedstrijd. Foto met dank aan Dead Sea Revival Project via ISRAEL21C

Tunick was een van de juryleden. Hij en de bekroonde natuurfotograaf Roie Galitz , kunstadviseur/curator Keren Bar-Gil en de in New York gevestigde fotograaf Casey Kelbaugh, selecteerden een afbeelding van de Israëlische deelnemer Alexander Bronfer als beste foto.

Het beeld van Alexander Bronfer was de keuze van de jury voor de beste foto in de Dead Sea Life Photo Competition. Foto met dank aan Dead Sea Revival Project via ISRAEL21C

Ze hielpen ook bij het kiezen van de andere afbeeldingen voor de tentoonstelling. Deze afbeeldingen bevatten er een van Mario Troiani (Israël), door GuruShots-gebruikers uitgeroepen tot Topfotograaf; en een door Ronnie Turner (Verenigde Staten) gekozen door GuruShots-gebruikers als Topfoto. In de wedstrijd zijn 9.083.102 stemmen uitgebracht.

“Een verjongend bad met zwarte modder uit de Dode Zee”, foto door-Santhosh Manganam uit Koeweit, via ISRAEL21C

“We waren extatisch en totaal niet voorbereid op de massale publieke steun die we kregen voor de fotowedstrijd”, zei Fruchter, “en doen er nu alles aan om de wereld te laten genieten van deze werken via een virtueel museum en een tentoonstelling aan de Dode Zee.”

Foto zonder titel van de Dode Zee door Abed Abdeljalil uit Jordanië via ISRAEL21C

Fruchter kwam in 1997 naar Israël voor een programma bij de World Union of Jewish Studies , toen gevestigd in Arad.

Zo begon een levenslange toewijding aan deze woestijnstad met 25.000 inwoners, zo’n 25 kilometer ten westen van de Dode Zee. Hij noemde zelfs zijn eerstgeboren zoon Arad.

Ari Leon Fruchter, links, en Noam Bedein. Foto met dank aan Dead Sea Revival Project via ISRAEL21C

Bezoekers van de Dode Zee logeerden in Arad jaren voordat torenhoge luxe hotels werden gebouwd op het Ein Bokek-strand van de Dode Zee – dat echt een reservoir is voor fabrieken in de Dode Zee, vertelt Fruchter.

“Ik heb het gevoel dat een architectonisch prachtig kunstmuseum Israëli’s en buitenlanders zal aantrekken. De natuurlijke plaats voor dit nieuwe museum is in Arad, omdat een project van deze omvang een enorme economische impact kan hebben op de stad”.

“Arad is de natuurlijke toegangspoort tot de Dode Zee en we zijn vereerd om gastheer te zijn van deze internationale tentoonstelling”, zei Arad-burgemeester Nisan Ben Hamo.

De tentoonstelling is ook gratis toegankelijk in het virtuele Dode Zee Museum, dat Fruchter voor ogen heeft als voorloper van een gebouw dat wordt ontworpen door het Israëlische bureau Neuman Hayner Architects.

Het virtuele museum van de Dode Zee zoals voorgesteld door Neuman Hayner Architects. Foto door Ikonospace via ISRAEL21C

Fruchter hoopt dat het Dode Zeemuseum inspireert tot de actie die nodig is om zijn geliefde zee te redden.

“We staan ​​voor de realiteit en maken er iets moois van”, besluit hij.

Ontvang gratis onze nieuwsbrieven!