Positieve reactie van yoghurt op cytokinestormen

Screenshot YouTube

Onderzoekers van de Ben-Gurion Universiteit zeggen dat ze moleculen in Kefir (probiotische yoghurt) hebben ontdekt die effectief zijn bij de behandeling van verschillende ontstekingsaandoeningen. “Cytokinestormen”, de immuunreactie die extreme ontstekingen veroorzaakt bij ernstige COVID-19-patiënten, valt daar ook onder.

Kefir is een gefermenteerde drank die wordt gemaakt door koeien- of geitenmelk te inoculeren met mengsels van micro-organismen, zoals gist en bacteriën. Wanneer het immuunsysteem van het lichaam in overdrive gaat en zichzelf aanvalt, wordt een cykotinestorm genoemd. Dit is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij COVID-19- patiënten.

“We veroorzaakten vergelijkbaar agressieve cytokinestormen bij muizen en genazen 100 procent van degenen die de moleculen ontvingen”, vertelde professor Raz Jelinek in een persverklaring. “De andere muizen stierven allemaal binnen twee tot drie dagen nadat de cytokinestorm was opgewekt”.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Ph.D. student Orit Malka en professor Raz Jelinek en is onlangs gepubliceerd in het peer-reviewed tijdschrift Microbiome.

“Onder degenen die de moleculen ontvingen, verbeterden de klinische condities en klinische markers tot normale niveaus, en ze overleefden. Als blijkt dat dit kan worden gegeven aan mensen in kritieke toestand en hetzelfde effect heeft, zou dat geweldig zijn”

Het cytokine-stormonderzoek is een van een reeks experimenten die zijn uitgevoerd nadat ze twee moleculen hadden ontdekt in kefir. Ze zijn van mening dat ze grote therapeutische voordelen bieden en kunnen worden gebruikt voor toekomstige medicijnen.