Technion ontwikkelt micromachine om DNA en medicijnen naar specifieke cellen te brengen

Schematische weergave van selectieve bacteriënvangst, transport en elektroporatie (rode fluorescentie) met behulp van een Janus-deeltje als een mobiele micro-elektrode en een aangelegd elektrisch veld worden getoond.
(Foto: TECHNION)

Een nieuwe studie van het Technion-Israel Institute of Technology in Haïfa heeft een micromachine ontwikkeld die het mogelijk maakt om rechtstreeks DNA en medicijnen naar specifieke cellen in het menselijk lichaam te brengen. Dit gebeurt via elektroporatie.

Elektroporatie is een techniek in de microbiologie waarbij stoffen in een cel getransporteerd worden. Door middel van een elektrische schok ontstaan gaten in het celmembraan, waardoor DNA in de cel kan komen. De nieuw ontwikkelde micromachine is multifunctioneel en efficiënter dan voorgaande modellen. Ook blijkt de micromachine toepasbaar op een breed scala van celtypen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door professor Gilad Yossifon en dr. Yue Wu van de Technion Faculteit Werktuigbouwkunde. Ook dr. Afu Fu van de Faculteit Geneeskunde was betrokken bij het onderzoek. De uitkomsten hiervan werden gepubliceerd in het tijdschrift Science Advances.

Tot nu toe kon deze techniek alleen op meerdere cellen tegelijk worden toegepast. De micromachine van Technion maakt het mogelijk om zich op één specifieke cel te richten. ‘We hebben voor het eerst met succes aangetoond dat een elektrisch veld bacteriën kan opvangen en transporteren en de gevangen bacteriën selectief elektroporeren’, vertelt Yossifon in een persbericht van Technion. Yossifon is na het succes van de micromachine van plan om zijn onderzoek naar zoogdiercellen uit te breiden.