In het stenen tijdperk aten onze voorouders alleen vlees

Onderzoekers van de Universiteit van Tel Aviv zeggen dat alleen het uitsterven van grotere dieren en de afname van dierlijke voedselbronnen ertoe hebben geleid dat mensen groenten gingen consumeren.

Ongeveer twee miljoen jaar geleden waren mensen roofdieren. Dit valt te lezen in een artikel dat is gepubliceerd in het Yearbook of the American Physical Anthropology Association, aldus ISRAEL21C.

“Tot dusverre waren pogingen om het dieet van mensen uit het stenen tijdperk te reconstrueren voornamelijk gebaseerd op vergelijkingen met samenlevingen uit de 20e eeuw”, legt archeoloog Ben-Dor uit. “Deze vergelijking is echter zinloos, omdat het hele ecosysteem is veranderd”.

Het team besteedde ongeveer 10 jaar aan het verzamelen van bewijsmateriaal uit ongeveer 400 wetenschappelijke artikelen. Ze probeerden het dieet van mensen uit het stenen tijdperk te reconstrueren door het menselijk metabolisme, genetica en fysieke bouw te onderzoeken.

Kaart beschikbaar gesteld door Dr. Miki Ben-Dor via ISRAEL21C

“Een belangrijk voorbeeld is de hoge zuurgraad van de menselijke maag in vergelijking met alleseters en zelfs met andere roofdieren. Het produceren en behouden van een sterke zuurgraad vereist grote hoeveelheden energie, en het bestaan ​​ervan is een bewijs voor het consumeren van dierlijke producten. Een sterke zuurgraad biedt bescherming tegen schadelijke bacteriën die in vlees worden aangetroffen”.

Een andere indicatie is de structuur van de vetcellen in ons lichaam. Bij alleseters wordt vet opgeslagen in een relatief klein aantal grote vetcellen. Terwijl bij roofdieren, waaronder mensen, het andersom is: we hebben een veel groter aantal kleinere vetcellen.

Ontwikkeling van het menselijk brein. Kaart beschikbaar gesteld door Dr. Miki Ben-Dor via ISRAEL21C

Deze indicaties en ander fysiologisch en archeologisch bewijs versterkten hun conclusie dat mensen uit het stenen tijdperk op grote dieren jaagden en hebben bijgedragen aan hun uitsterven.

“Archeologisch bewijs gaat niet voorbij aan het feit dat mensen uit het stenen tijdperk ook planten consumeerden”, voegde Ben-Dor toe. “Maar volgens de bevindingen van deze studie werden planten pas tegen het einde van de jaartelling een belangrijk onderdeel van het menselijke dieet.”