Israëlisch onderzoek: bacteriën mogelijk sleutel tot genezing coronavirus

De viperines in bacteriën zijn geëvolueerd om een ​​verscheidenheid aan virussen te bestrijden. Foto Weizmann Institute

Een team van het Weizmann Institute of Science heeft moleculen geïdentificeerd die door bacteriën worden geproduceerd om zichzelf te beschermen tegen virussen. De Israëlische onderzoekers vergelijken hun bevindingen met de ontdekking van antibiotica.

Ze geloven dat de moleculen, die synthetisch kunnen worden gemaakt, hetzelfde virus bestrijdend vermogen hebben wanneer ze in geïnfecteerde menselijke cellen worden geïntroduceerd, en testen de theorie op menselijk weefsel in een laboratorium.

Het Weizmann-onderzoek is door vakgenoten beoordeeld en verleden week woensdag gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Pantheon Biosciences, een Israëlisch farmaceutisch bedrijf, heeft op basis van de bevindingen al een licentie gekregen om antivirale geneesmiddelen te ontwikkelen.

“Onze bevinding zou kunnen leiden tot medicijnen die verschillende virussen genezen, en een oplossing bieden voor de volgende pandemie, of misschien zelfs de huidige coronavirus pandemie” vertelde hoofdonderzoeker Rotem Sorek van de afdeling Moleculaire Genetica van Weizmann aan The Times of Israel.

Hij trok een parallel met de ontdekking van antibiotica, verbindingen die in bacteriën en schimmels worden aangetroffen en die bacteriële infecties kunnen doden of remmen. “We denken dat we parallelle verbindingen hebben gevonden die virussen remmen,” zei hij.

Studies die het afgelopen decennium door Sorek zijn uitgevoerd, evenals studies door andere wetenschappers, hebben aangetoond dat bacteriën ondanks hun microscopische grootte een zeer geavanceerd immuunsysteem hebben. Ze zijn in het bijzonder uitgerust om bacteriofagen te bestrijden – virussen die bacteriën infecteren.

De kern van de laatste ontdekking is de viperin. Dit is een enzym waarvan bekend is dat het deel uitmaakt van het immuunsysteem bij zoogdieren, inclusief mensen. Het team van Sorek heeft ontdekt dat het ook deel uitmaakt van het immuunsysteem van bacteriën.

“We ontdekten dat de productie van viperine antivirale verbindingen een van de manieren is waarop bacteriën virussen bestrijden. Dit zijn kleine moleculen die de replicatie van een virus in bacteriën remmen.”

“Het mechanisme waarmee ze de replicatie van het virus blokkeren, zou volgens ons ook de replicatie van virussen die ons infecteren, kunnen blokkeren. Dit is nog niet geverifieerd, maar we testen momenteel of dit werkt, ” zei Sorek.

Zijn team ontdekte de verbindingen tijdens een breder onderzoeksproject waarbij ongeveer 100.000 bacteriën werden geanalyseerd.

Hij zei: “We hebben computationeel de genetische sequentie van 100.000 bacteriën geanalyseerd, een paar honderd gevonden die coderen voor de viperine, en hebben de antivirale moleculen gezien die worden geproduceerd.”

Sorek vond een familie van moleculen. Hij zei dat dit “opwindend” is omdat het de mogelijkheid vergroot dat verschillende moleculen kunnen worden gebruikt om verschillende virussen te bestrijden.

“We hopen dat dit nog maar het begin is en dat het een nieuw onderzoeksgebied opent waarin meer antivirale moleculen in bacteriën worden aangetroffen, die door de mensheid kunnen worden gebruikt als nieuwe medicijnen tegen virussen,” zei hij.